ROMÂNIA BREAKING NEWS

Exclusiv! Cum a fost posibilă, în plin proces de ofensivă ateistă, constituirea grupului de meditație creștină „Rugul aprins”?

Exclusiv! Cum a fost posibilă, în plin proces de ofensivă ateistă, constituirea grupului de meditație creștină „Rugul aprins”?
Radu Găină

Radu Găină

Radu Gaina:  În  anul   1943, în săptămâna  praznicului  împărătesc  al  Transfigurării a  avut loc la Cernăuți, oraș  eliberat în vara  anului  1941 de către  trupele  române  de sub prima  ocupație  sovietică,  o  retragere  spirituală  sub  binecuvântarea vrednicului  de pomenire mitropolit, Tit  Simedrea, în care  intelectuali  laici  și  clerici  au cuminecat în  Duh, inspirați  de lumina taborică, un  posibil  răspuns la frămăntările  și angoasele de   dintotdeauna  ale omului  modern. În  fiecare  zi din aceasta săptămână harică  s-au  ținut  conferințe, după  ce dimineața  grupul  de mărturisitori  ai  lui  Hristos  participau  la rugăciune. De pildă, Anton  Dumitriu le-a  propus  celor  prezenți   o  reflecție  despre  „Cunoaștere  și (sau)   asceză”, iar Constantin  Noica   a sușținut  o conferință  intitulată, „Patos și  Patmos. Printre  participanții  la  această  retragere  spirituală erau  și  poetul  și  jurnalistul  Sandu  Tudor, omul  de  știință,  jurnalistul si  scriitorul  Alexandru  Codin  Mironescu, precum și  monahul  Benedict  Ghiuș, care  în  anii 30  se închinoviase la  mănăstirea  Noul  Neamț de lângă  limanul  Nistrului. Aceștia din  urmă  au  făcut  parte  între  1945-1948  din  grupul  Rugul  Aprins  de la  mănăstirea  Antim, mișcare de reînnoire isihastă  sub  semnul rugăciunii lui  Iisus, al  cărei  punct  de pornire  s-a înfiripat  aici și  s-a  coagulat ulterior la mănăstirea  Cernica, după  întâlnirea lui Sandu  Tudor  și  Benedict Ghiuș cu  preotul  monah, Ioan Kulâghin, retras  împreună  cu  mitropolitul   Nicolae  Amasusțchi  al  Rostovului  în  acest  lăcaș,  datorită  înaintării trupelor  sovietice  spre  Vest.

 

RBN Press:  Care este mostenirea lasată de „Rugul aprins” în gândirea contemporană și mai ales în eforturile romînesti de intemeiere teologică ?

Radu Gaină: Sunt  pagini  de  istorie  și  fapte  de credință de care   am luat  aminte în câteva filme  documentare  realizate  la TVR2 în  anii  de urmă. Destinele  celor  prezenți  la Cernăuți  în 1943, s-au intersectat, apoi s-au  despărțit  în  funcție  de contextualitatea  istorică rânduită  de   cugetarea Celui Prea  Înalt. Noica  nu  a participat  la întrunirile  de la Antim, dar  spre  sfârșitul  vieții  a întemeiat    o  scoală  informală  de gândirre  la  Păltiniș în care primele  cărți  indicate pentru  un studiu  temeinic discipolilor  săi,  erau Biblia și Patristica. Era  un legato   pe care  Noica îl primise  de la profesorul  său, Nae Ionescu. Părintele  Dumitru  Stăniloae nu a fost  la Cernăuți  în 1943,deși  își  susținuse  doctoratul  acolo în  anii 30, dar a participat  la  câteva întruniri  ale  Rugului  Aprins  deși   nu  făcuse parte efectivă  din grup.A tradus  corpusul  filocalic și este deocamdată cel  mai important  teolog roman.

RBN Press:  Cum au reacționat „consilierii” sovietici și „cominternistii” locali ?

Radu Gaina:  Dumitru Staniloaie, parintele Benedict Ghiuș,Alexandru , Codin Mironescu,Sandu  Tudor,Constantin Noica au  fost  „răsplătiți”  de regimul  comunist  cu   ani grei  de închisoare  în penitenciarele  Gulagului. Nae Ionescu a scapat de temnita fiindca a incetat din viata mai devreme.

RBN Press:  Andrei Scrima ?

Radu Gaina:  Părintele Andrei Scrima, membru  al Rugului  Aprins  a fost  exonerat prin hotărârea  proniei de experiența  carcerei, dar  a  fost mărturisitorul  acestui  tezaur  spiritual  și  duhovnicesc pe care   a încercat  să-l  translateze  la o  mănăstire  în munții  Libanului.

RBN Press:  De ce aceasta manifestare , dar mai ales , de ce acum ?

Radu Gaina:  Consider  că  este  potrivit  să  rememorăm această  moștenire  spirituală la Muzeul  Național al  Tăranului  Român,în studioul  Horia Bernea, în intervalul   dintre Praznicul  Schimbării  la  Față  a Mântuitorului și  cel  a Adormirii  Născătoarei  de  Dumnezeu.

Învăluiți  de lumina  taborică și sub  semnul  speranței  în  mai  bine…

RBN Press:  Domnule Radu Gaina, va multumim dumneavoastra ca si intregii echipe de profesionisti de la TVR 2 .

*Prezentul material a fost publicat prin amabilitatea domnului Dr. Mihai Nicolae, președintele Institutului „Frații Golescu” – pentru românii de pretutindeni.

Citește și :

…Sub titlul „Cinci seri TVR 2 în lumina Taborului”, vor fi proiectate în fiecare seară filmele documentare pe care Radu GĂINĂ le-a dedicat câte unei personalități de primă mărime a culturii și spiritualitătii românești. Cei șase intelectuali au în comun profunzimea operei, întelegerea rostului înalt propus  societății romanești, precum și credința în valorilor creștinismului ortodox…
***

Video: Radu Gaină – Despre filmul documentar „Rugul Aprins” (2015.04.02, FTOUB)

Joi, 2 aprilie 2015, ora 18.30, în amfiteatrul „Dumitru Stăniloae” al Facultății de Teologie Ortodoxă ”Justinian Patriarhul” din București, a avut loc simpozionul cu tema „Rugul Aprins”. Evenimentul a fost organizat de Pr. Conf. Dr. Gheorghe Holbea, prodecanul Facultății de Teologie Ortodoxă din București.Printre vorbitori: Gheorghe Holbea, Marius Vasileanu, Andrei Găitănaru, Daniel Suceavă, Radu Găină.
Au recitat: Afrodita Androne și Cerasela Popescu. https://www.youtube.com/watch?v=pBO-4xM9Qqc, Mai jos, imagini și video de la eveniment.
http://olivian.ro/rugul-aprins/

Mai multe despre „Rugul Aprins” (http://manastireaantim.ro/rugul-aprins) –  In această obște a mănăstirii Antim s-a înfiripat, începând din anul 1945, mișcarea isihastă numită „Rugul Aprins”, pe unde au trecut multe personalități de seamă ale vieții duhovnicești din țara noastră, al cărei inițiator și animator a fost gazetarul și scriitorul Alexandru Teodorescu, cu numele literar Sandu Tudor.

Pictură - Mănăstirea Antim

Pictură – Mănăstirea Antim

Acesta s-a născut la 24 decembrie 1896, în București, ca fiu al lui Alexandru și Sofia Teodorescu, și a avut doi frați, Ovidiu si Mircea, cel din urma pictor. A cunoscut de mic lipsurile materiale, tatăl său fiind un modest consilier la Curtea de Conturi. A urmat liceul la Ploiești, întreținându-se din meditații. Chemat pe front în 1916, cu gradul de sublocotenent, a fost demobilizat în 1920 și a revinit la București, pentru a-și continua studiile universitare. Incearcă și pictura, urmând o vreme cursurile Academiei de Arte Frumoase, la care renunță curând, din lipsă de mijloace materiale. In 1922 a pleacat la Constanța, unde se mutase familia, și, ca fost ofiter de front, a intrat în Serviciul Maritim Român, în calitate de ofițer asistent.

Atras de activitatea literară și dornic a-și desăvârși studiile, în 1924 a revenit la București și a fost numit profesor secundar la liceul rural din Pogoanele. A intrat în publicistică în 1925, cu numele de Sandu Tudor – cu care va semna de acum înainte tot ce va scrie – în calitate de colaborator la revistele Convorbiri literare, Cuvântul literar artistic, Gândul neamului, și îndeosebi la Gândirea, de sub direcția lui Nichifor Crainic, ce cultiva tradiționalismul ortodox în literatură, numărându-se între membrii comitetului de redacție.

Debutul editorial și-l face în 1925, cu volumul de versuri Comornic, menționat și de George Călinescu în a sa Istorie a literaturii. In 1927 a scris poemul religios Acatistul Sfantului Dimitrie Basarabov, aprobat de Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române. In același an a răspuns chemării scriitorului Gala Galaction (preotul Grigore Pișculescu) și a pleacat la Chișinau, ca subdirector al Internatului Teologic, dar n-a rămas acolo decât câteva luni, după care s-a angajat la Universitatea din București, în postul de secretar al Oficiului universitar de ajutorare a studenților. In tot acest timp și-a continuat studiile universitare la Facultatea de Filosofie.

Ca om de cultură, știa multe lucruri, din vaste domenii. Citea tot timpul și, în anumite privințe, avea o informație de savant, dar și scria mereu, oriunde se afla – chiar și în altar – făcându-i pe unii să-l includă în categoria celor care nu pot gândi decât cu creionul în mână. Totodată, era stăpânit de o nepotolită poftă de a vorbi. In discuții era, însă, un partener incomod și dificil, care-și apăra cu înverșunare opiniile. Temperamentul lui excesiv era greu de suportat de către interlocutori, din pricina felului său de a vorbi, fără menajamente și ipocrizie, fapt pentru care a fost mereu controversat și chiar defăimat. Altminteri, era un om original, cu suflet delicat, inteligent, dar tăios, încântând pe unii și iritând pe alții… integral pe http://manastireaantim.ro/rugul-aprins/

Opiniile exprimate în aceast articol aparţin autorului şi nu reflectă neapărat poziţia portalului de presă romaniabreakingnews.ro, cu excepția celor publicate direct pe contul de autor al Redacţiei ROMÂNIA BREAKING NEWS. Responsabilitatea juridică a informațiilor publicate revine în întregime autorului. Persoanele juridice și fizice menționate în articol care consideră că prin cele publicate le-au fost lezate drepturile și imaginea publică în mod nejustificat, au posibilitatea de a se apăra prin solicitarea dreptului la replică la adresa de email: replica [at] romaniabreakingnews.ro Preluarea articolelor de pe romaniabreakingnews.ro se poate realizeaza în limita maximă a 500 de semne. În mod obligatoriu, trebuie citată sursa și autorul informației cu indicarea și linkul direct către sursă. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui acord încheiat cu Redacția ROMÂNIA BREAKING NEWS - RBN Press.

Părerea dumneavoastră contează! Scrieți mai jos comentariul: