„Europa este totuși o țară nu ortodoxă, este o țară, să spunem, catolică, o țară în care majoritatea sunt protestanți, sunt mai puțini baptiști, dar totuși sunt, sunt adventiști și multe alte culte sau chiar și secte religioase”.
– mitropolitul Vladimir Cantarean (Mitropolia Chișinăului și a toată Moldova, supusă Patriarhiei de la Moscova), 01 ianuarie 2011, emisiunea „Acces interzis” , jurnaltv.md
„Умом Россию не понять,/ Аршином общим не измерить: / У ней особенная стать – / В Россию можно только верить.”
Da, prealuminatul ierarh moscovit de la Chișinău și-a mobilizat toate cunoștințele despre Europa, ba chiar a vrut să pară ceva mai antieuropean, după moda de ultimă vreme de la Moscova, și a spus ce și cât, și cum l-a dus mintea și capul, în păsăreasca sa ruso-română: „Europa este totuși o țară nu ortodoxă ”! Și într-un fel poate că și are dreptate. Europa nu este o țară ortodoxă, întâi de toate pentru că nu este țară, iar apoi, pentru că Europa înseamnă mai multe țări ortodoxe dintr-odată. Vorba ieșită de pe buzele ierarhului moscovit ne oferă tocmai prilejul să vedem mai jos care sunt aceste țări ortodoxe și perfect europene.
Dogma „Sfintei Rusii”
Reflexele rusești de autoizolare de Europa, ca și mentalitatea „cetății asediate” care au diferențiat Rusia de restul lumii, de la Ioan cel Groaznic încoace, prezentându-ne Rusia ca pe o țară specifică (dogma „Sfintei Rusii” – Sviataia Rusi), cu o misiune mântuitoare aparte, ca pe a treia Romă, ca pe salvatoarea lumii și a creștinătății, capătă teren în ultimul timp și în Republica Moldova. Faptul că mitropolitul Vladimir pune Europa și Ortodoxia în relație de adversitate ireconciliabilă nu este ceva nou. Mitropolitul gândește rusește și se exprimă la fel de rusește (țară „nu ortodoxă”!).
Matrioșka rusă
Conceptul de Lume Rusă, un surogat de concept imperial îmbrăcat în haină ortodoxă peste vechea tunică militară cu carnetul de partid comunist în buzunar, a fost lansat acum câțiva ani de actualul Patriarh al Moscovei, Kirill Gundiaev. Potrivit acestui concept, Lumea Rusă este un complet de matrioște, în care Rusia este matrioșka mare, Ucraina și Bielorusia sunt matrioștele medii, iar Republica Moldova este matrioșka cea mai mică.
Cu mintea Rusia nu poate fi-nțeleasă…
Ea confirmă nu atât o realitate vie, cât o altă idee, exprimată artistic de poetul Fiodor Ivanovici Tiutcev și pe care am ales-o ca unul dintre motto-urile acestui material. Să încercăm o traducere liberă a celebrului catren: „Cu mintea Rusia nu poate fi-nțeleasă / Și cu măsura altora nu poți ca s-o măsori: / E prea aparte și-i aleasă – / Și doar să crezi în ea se poate uneori.”
Într-o abordare exclusivistă și reducționistă, Ortodoxia rusă ne este prezentată drept singura valabilă, viabilă și, astfel, cu drept de a domina în întreaga Lume Ortodoxă, care, dacă nu este Rusă, atunci nici nu ar avea drept de existență… Este adevărat că Rusia este cea mai mare dintre statele de tradiție ortodoxă, dar aceasta nici pe departe nu înseamnă că Ortodoxia este un apanaj rusesc, că, vorba mitropolitului Vladimir, „Europa nu-i o țară ortodoxă ”. În opinia multor capete sus-puse de la Moscova, dacă nu este Rusă, Lumea Ortodoxă încetează să mai fie Ortodoxă sau, în cel mai bun caz, își pierde calitatea și nu mai este suficient de Ortodoxă. Și Roma, și Bizanțul, și Ierusalimul s-ar fi mutat deja la Moscova.
Aritmetica Ortodoxiei: 14 minus 1
Să vedem cum stau lucrurile în realitate. Lumea Ortodoxă este organizată ca o orchestră simfonică. Ea are aceeași învățătură de credință și tradiții de trăire diferite. Criteriul etnic pus la baza organizării fiecărei Biserici Locale este, în general, respectat. În lume există 14 Biserici Ortodoxe Locale autocefale, dintre care 4 nu sunt situate geografic în Europa, iar 1 este situată doar parțial pe continentul nostru. Biserici Ortodoxe extraeuropene sunt:
1. Biserica Ortodoxă Greacă (Patriarhia) a Alexandriei, cu jurisdicție în întreaga Africă. Această Biserică este una de expresie grecească, iar mai nou și de alte expresii, și nu trebuie confundată nici cu Biserica Coptă și nici cu Biserica Etiopiană, ambele Biserici precalcedoniene sau, cum sunt impropriu numite, vechi ortodoxe. Patriarhia Alexandriei este condusă de un Patriarh și Papă a toată Africa. Totuși, o diasporă a acestei Biserici este prezentă în cuprinsul Uniunii Europene.
2. Biserica Ortodoxă (Patriarhia) a Ierusalimului. Aceasta este de expresie grecească, dar, în (cea mai mare) parte, și de expresie arabă, sub jurisdicția ei aflându-se toți creștinii ortodocși arabi din Israel, Palestina, Iordania și Muntele Sinai (Egipt).
3. Biserica Ortodoxă (Patriarhia) a Antiohiei și a tot Răsăritul. Aceasta este o Biserică de expresie arabă cu reședința în Damasc, capitala Siriei, și cu o diasporă importantă în Europa Occidentală.
4. Biserica Ortodoxă (Patriarhia) a Georgiei, din Caucazul de Sud, condusă de un Patriarh Catolicos. Un conflict jurisdicțional din regiunile separatiste Abhazia și Oseția de Sud opune Patriarhia Moscovei Bisericii Ortodoxe Georgiene.
A cincea Biserică cu jurisdicția de bază în Asia este Patriarhia Ecumenică de Constantinopol, Biserică de expresie grecească, care se bucură de întâietatea tradițională în Lumea Ortodoxă. Totuși, Patriarhia de Constantinopol are o jurisdicție teritorială importantă în cuprinsul UE, fiind vorba despre un șir de eparhii din nordul și estul Greciei și despre Sfântul Munte Athos. Patriarhiei Ecumenice de Constantinopol îi este subordonată o Biserică Locală autonomă, cea a Finlandei, care este Biserică de stat alături de cea luterană și este tratată în ansamblul Ortodoxiei alături de cele 14 Biserici Ortodoxe autocefale. Precum se știe, Finlanda este membru al Uniunii Europene și ortodocșii din această țară fac parte din Ortodoxia europeană.
Așadar, mai rămân 9 Biserici Ortodoxe Autocefale. Dintre acestea, 6 aparțin unor națiuni și populații de tradiție ortodoxă cuprinse integral sau parțial în interiorul Uniunii Europene, iar altele 2 sunt Biserici din state cu statut oficial de candidate pentru aderarea la UE.
Bisericile autocefale care activează în cuprinsul UE sunt: 1. Biserica Ortodoxă Română (Biserică în simfonie cu statul); 2. Biserica Ortodoxă Elenă (Biserică de stat); 3. Biserica Ortodoxă Bulgară; 4. Biserica Ortodoxă a Ciprului (Biserică de stat); 5. Biserica Ortodoxă a Poloniei; 6. Biserica Ortodoxă a ținuturilor Cehiei și Slovaciei. Toate aceste Biserici îi au sub omoforul lor nu doar pe credincioșii ortodocși din țările respective, dar și pe ortodocșii originari din aceste țări stabiliți în diverse state ale UE, în special occidentale.
Bisericile Ortodoxe autocefale din țările candidate pentru aderarea la UE sunt: 1. Biserica Ortodoxă Sârbă; 2. Biserica Ortodoxă Albaneză.
Singura Biserică Ortodoxă autocefală extracomunitară geografic, prin jurisdicția sa de bază, este Biserica Ortodoxă Rusă (Patriarhia Moscovei), care ține sub omoforul său populații ruse sau neruse (ucraineni, bieloruși, români) din Europa, precum și o diasporă rusească importantă dintre Munții Ural și Pacific (Siberia).
Nici Biserica Ortodoxă Rusă nu este însă o Biserică complet în afara UE, dat fiind faptul că aceasta are o importantă diasporă, de mai multe milioane de credincioși organizați în parohii, mănăstiri, eparhii și mitropolii în diverse țări ale Uniunii Europene, fie că este vorba de state ex-sovietice ca Estonia, Letonia, Lituania sau de țări ale Europei Centrale, Occidentale și de Nord.
Stereotipurile din capul colonelului Cantarean
Așadar, după ce am văzut tabloul complet al Lumii Ortodoxe, vedem că majoritatea Bisericilor autocefale din aria europeană păstoresc populații ale unor state care sunt deja membre ale UE sau au obținut statutul oficial de candidate la aderare.
…Și atunci, despre ce Europă care„este totuși o țară nu ortodoxă” ne vorbește colonelul Cantarean „al întregii Moldove”?
Poate că replica mândrului colonel cu camilafcă albă ar fi că totuși Biserica Rusă este „mai mare”, „cea mai mare” dintre toate și, astfel, și „cea mai dreaptă”, „cea mai ortodoxă” sau „cea mai sfântă”. Dar, când e vorba despre credință, numărul nu poate ține loc de sfințenie și nici de adevăr sau realitate istorică.
Colonelul „întregii Moldove” uită că, din păcate, Rusia este și destul de islamică…
…cu un număr de musulmani între 20 și 30 de milioane, potrivit afirmațiilor premierului Putin. Ce mai uită bravul colonel în sutană este că 52% din populația Rusiei se declară atee, că doar 2% dintre rușii declarați ortodocși frecventează biserica și că, în Europa de la Atlantic la Urali, Rusia este țara cu cea mai mare rată a avorturilor la mia de femei fertile, precum și țara cu cele mai multe persoane dependente de alcool și de droguri la mia de locuitori. La numărul de alcoolici, toate cele 27 de state membre ale UE, ale Europei „nu ortodoxe” luate împreună, nu pot bate Rusia „foarte ortodoxă” și „foarte sfântă”! Aceasta este realitatea tristă. Și oricât de mult nu ar avea la inimă Ortodoxia europeană, colonelul Cantarean va trebui să se împace cu gândul că Biserica Rusă din care face parte este doar una dintre cele 14 Biserici autocefale ale noastre, că Patriarhia Moscovei păstorește o populație aflată într-un cumplit dezastru moral, că majoritatea Bisericilor Ortodoxe sunt perfect europene și că europenitatea este un element identitar important care îi lipsește Rusiei în mare parte.
Diabolizarea Europei
De ce lansează colonelul „întregii Moldove” până la urmă aberațiile sale de tipul „Europa este totuși o țară nu ortodoxă”? Pentru că mental aparține spațiului rusesc și, mai ales, părții sale extraeuropene sau antieuropene. Acest soldat al interesului rusesc în Moldova încearcă inutil, în limitele modestelor sale capacități intelectuale, să compromită noțiunea de Europa în ochii moldovenilor. El nu-și dă seama însă că, de la Sfântul Constantin cel Mare încoace, Lumea Ortodoxă aparține Europei și că tocmai acest fapt o face să fie obiectul atacurilor virulente din partea diverselor secularisme și imperialisme, printre care cel ruso-moscovit este unul de frunte. Nu este deloc întâmplător că patriarhul său, pe care colonelul nostru îl imită stângaci, și-a făcut o sintagmă predilectă ca „Lumea Rusă” și fuge ca dracul de tămâie de expresii vechi, cuprinzătoare și sănătoase ca „Lumea Ortodoxă” și „Lumea Creștină”. Și patriarhul, și colonelul în sutană gândesc simplu: la ce bun o Lume Ortodoxă întreagă, dacă Patriarhia Moscovei nu o poate controla cum i se spune de la Kremlin?
Dumnezeu a vrut să fim europeni
Europenitatea (inclusiv a noastră) nu este nici un viciu, nici un fapt de ocară, nici un merit care să ofere prilej de fală deșartă, ci un dat care există prin voia Celui de Sus, cu care noi nu ne gâlcevim. Colonelul Cantarean ne vrea cât mai aproape (strâns legați) de Rusia „foarte ortodoxă” și cât mai departe de „Europa nu ortodoxă”! Nu aveți impresia unui déjà vu când auziți ce perle dă pe gușă preaplecatul prieten al lui Pasat? Toate aceste atacuri de astăzi împotriva europenității noastre naturale parcă sunt trase la xerox după atacurile aceluiași colonel în sutană, de acum două decenii, contra identității naturale românești a populației majoritare din Republica Moldova. Cum nu i-au folosit la nimic acele atacuri, nu-i vor folosi nici acestea. Așa se întâmplă când ești prea lipit cu inima de deșertăciunile lumii acesteia și crezi în Rusia mai mult decât în Dumnezeu.
Publicat de romaniabreakingnews.ro / Autor: cubreacov.wordpress.com
*Material republicat din 2013