Blake Horsley, directorul de dezvoltare al P3, al doilea cel mai mare proprietar de spaţii de depozitare din România, a declarat pentru Capital că nu se aşteaptă să vadă în România jucători de talia Amazon sau Alibaba în următoarele 12-18 luni, deoarece, momentan, piaţa locală poate fi deservită de centre majore de distribuţie pe care aceşti retaileri le au în regiune. Totuşi, lucrurile ar putea lua o altă direcţie în funcţie de ruta feroviară gândită de China.
„Lucrurile s-ar putea schimba dacă ruta feroviară din China va trece pe aici. Se discută despre o posibilă rută prin Turcia şi Bulgaria. Aceasta va avea un impact asupra pieţei logistice europene. Nu este clară încă ruta finală“, spune Blake Horsley.
Sistemul feroviar european face parte din ceea ce guvernul chinez numeşte „noul Drum al Mătăsii”, un important proiect politic prin care se urmăreşte creşterea comerţului şi a investiţiilor. Din cauza diferitelor ecartamente feroviare, doar un singur tren nu poate parcurge întreaga distanţă, iar containerele trebuie încărcate în alte garnituri feroviare în diferite puncte.
În cadrul Forumului de Tehnologii şi Servicii Railway PRO, un eveniment organizat în România în aprilie anul trecut, s-a discutat despre faptul că în cadrul rutei Trans-Caspice de Transport International (TMTM) este propusă o legătură de transport între Iran şi Europa prin Astara, la graniţa dintre Iran şi Azerbaidjan. Pentru transportul de marfa, TMTM propune ruta China-Portul Batumi (Georgia)-Portul Constanţa (România)-Europa şi, din Iran, ruta este direcţionata către Astara-Portul Batumi-Portul Constanţa.
Retailerul american Amazon este prezent deja pe piaţa românească de 12 ani printr-un centru de dezvoltare şi tehnologie la Iaşi, unde a angajat 400 de persoane. Până la sfrâşitul anului trecut, compania a investit peste 40 de milioane de euro în România în dezvoltarea de noi tehnologii. La începutul acestui an, Amazon a lansat o campanie de angajări pentru noul său sediu din Bucureşti. În total, compania are deja peste 1.000 de angajaţi în România, îns nu este prezentă pe piaţa locală cu un centru de depozitare.