„BASARABIA, BUCOVINA… IDENTITATE ROMÂNEASCĂ – Reflexii în Instituția Tradițională a Coroanei și a Unității Românești”, a fost tema dezbaterii organizate de Asociaţia Culturală Pro Basarabia şi Bucovina, în parteneriat cu Alianţa Naţională pentru Restaurarea Monarhiei la București. Potrivit comunicatului transmis de organizatori, redacției RBN Press, invitatul special al dezbaterii a fost domnul Dinu Zamfirescu.
Dezbaterea a urmărit să reliefeze felul în care identitatea românească s-a reflectat în instituţia tradiţională a Coroanei şi în unitatea românească. O atenţie specială a fost acordată Basarabiei şi Nordului Bucovinei, teritorii româneşti despre care Dinu Zamfirescu a scris în textul Basarabia şi Bucovina – dintotdeauna româneşti, publicat într-un volum editat de Asociaţia Pro Basarabia şi Bucovina în 1984, şi reprodus în volumul O viaţă… Tudor Vişan-Miu în dialog cu Dinu Zamfirescu (Corint, 2019).
Potrivit unui comunicat post-event, transmis redactiei RBN Press de Alianţa Naţională pentru Restaurarea Monarhiei, seara a fost deschisă cu un cuvânt al Domnului Marian Clenciu, Preşedintele Consiliului Naţional al Asociaţiei Culturale Pro Basarabia şi Bucovina. Domnul Tudor Vişan-Miu (istoric), co-autorul volumului O viaţă… (Corint, 2019), în dialog cu Dinu Zamfirescu, l-a prezentat pe invitat şi a precizat regulile dezbaterii. Domnişoara Teodora Constantinescu (soprană) a adăugat serii un moment de profunzime recitând „Limba noastră” de Alexei Mateevici şi cântând „Cântec despre Bucovina” de Constantin Mandicevschi, cunoscut în limbaj popular drept Cântă cucu-n Bucovina…
Domnul Dinu Zamfirescu a răspuns la întrebările moderatorului şi ale oaspeţilor din sală, relatând prima sa întâlnire cu un grup de basarabeni (refugiaţii din 1944). Totodată, l-a evoc pe Nicolae Lupan, Preşedintele Fondator al Asociaţiei Mondiale prin Corespondenţă Pro Basarabia şi Bucovina (1976), făcând precizări despre memoriile adresate Organizaţiei pentru Securitate şi Cooperare în Europa (ex. Belgrad, 1978) în care a prezentat şi încălcarea drepturilor basarabenilor din Bucovina, Basarabia şi Herţa, precum şi textele (precum textul Basarabia şi Bucovina – dintotdeauna româneşti, publicat într-un volum editat de Asociaţia Pro Basarabia şi Bucovina în 1984, şi reprodus în volumul O viaţă… Tudor Vişan-Miu în dialog cu Dinu Zamfirescu) în care arată că autorităţile comuniste s-au conformat politicii sovietice privind teritoriile româneşti.
În privinţa instituţiei Coroanei, domnul Dinu Zamfirescu s-a reafirmat ca monarhist şi a precizat că Familia Regală poate juca un rol important în Basarabia de astăzi.
Video: Înregistrare „Basarabia, Bucovina, Identitate românească… în instituţia tradiţională a Coroanei şi în unitatea românească”
Dinu Zamfirescu, Basarabia și Bucovina dintotdeauna românești, 1984
„Basarabia, Bucovina, Identitate Românească cu Dinu Zamfirescu. Reflexii în Instituţia Tradiţională a Coroanei şi a Unităţii Româneşti”
„Să ne întemeiem și să ne apărăm dreptățile.”
Mihail Kogălniceanu
În sec. I a.C., dacii, sub conducerea lui Burebista, alungă pe intrușii sarmați (de origine iraniană) spre est și pe celți spre vest, întinzându-și regatul ce cuprindea Boemia, Panonia, Bulgaria până la munții Balcani și toate provinciile românești contemporane, inclusiv Basarabia și Bucovina, depășind limitele Nistrului și ajungând până pe Niprul inferior. Este constituit astfel cel mai mare imperiu pre-roman în această parte a Europei. Existența lui va fi însă efemeră.
Izvoarele istorice ne relevă că ocupația romană nu a afectat decât tranzitoriu acea parte a Daciei dintre Carpați și Nistru. Pe acest teritoriu îi vom găsi atestați pe dacii așa-ziși liberi, care-și vor continua viața lor de mai înainte, dar contactul lor direct pe care-l vor avea cu frații lor cuceriți, ca și magnetismul pe care-l constituia cultura romană mai avansată, îii vor conduce și pe ei, treptat, pe calea romanizării. Nu trebuie să scăpăm din vedere că la acea epocă nu existau frontiere prea precise, dar existau în schimb curente comerciale deosebit de viguroase între populațiile situate pe acest colț de pământ.
Zdrobitoarea majoritate a populației, cifrată la aproximativ un milionde locuitori, cifră considerabilă pentru acel timp, a rămas pe loc. Daco-romanii și-au menținut felul lor de viațp agricol și pastoral, iar tradițiile romane asimilate se extind fără nicio opreliște și asupra acelor daci care nu fuseseră colonizați. În fapt, întregul teritoriu al fostei Dacii va rămâne, după retragerea aureliană, în „sfera de influență” politică, economică și culturală a imperiului Roman și apoi Bizantin. Populația a întreținut până în sec. VII legături permanente cu provinciile latinofone spre care era îndreptată viața ei economică și culturală.
Tot cam prin acea epocă, sec. III-IV, goții, hunii, gepizii, avarii ce năvăleau în valuri succesive n-au reprezentat decât o minoritate războinică. Dominația lor, de scurtă durată, a fost militar-politică și nu de colonizare. Economia lor era de consum pe când producția bunurilor era asigurată de autohtoni. Continuitatea populației sedentare daco-romane producătoare constituia în mod logic o necesitate vitală pentru năvălitori, aflați totdeauna pe o treaptă inferioară de civilizație.
Relațiile daco-romane cu noii veniți, relativ mai puțin violenți decât premergătorii lor, sunt de reciprocă întrepătrundere. Slavii, în număr destul de mare, constituiau așezări masive și sedentare, traiul lor nedeosebindu-se prea mult de al băștinașilor.
Cronicile îi numesc pe locuitorii acestor mici state „brodnici” sau „bolohoveni”, adică cei ce locuiesc lângă vadurile râurilor.
La moartea lui Alexandru cel Bun, la 1432, Țara Moldovei este menționată în aceleași limite, adică între Carpați, Nistru și Mare.
Această vasalitate implică păstrarea ființei statului, totală autonomie internă, deci drept și administrație proprie, armată autonomă, limba română și religia ortodoxă oferind cimentul de legătură al comunității statale. Poarta, în schimbul unui tribut (haraci) anual, se obliga să garanteze integritatea teritorială a statului moldovean. Textele oficiale de drept internațional, am putea spune, care consemnau aceste relații dintre statul Moldovei și Imperiul Otoman, se numeau „adname”, termen turcesc ce a fost tradus mai târziu în „capitulații”. Ele au fost pentru Moldova cele din 9 Iunie 1456 și din 1487.
Nicolae Iorga va preciza mult mai târziu: „Basarabia anexată de Rusia la 1812, poartă numele dinastiei muntene a Basarabilor, nume ce fusese dat dat părții sudice a acestei provincii, teritoriu ce le aparținuse temporar în sec. XIV. Această mențiune exclude orice dominație străină mai veche pe teritoriul care se întinde între Prut la vest, Nistru la est și gurile Dunării la sud”.
Imperiul Otoman, a cărui putere diminuase, căuta cu stăruință un sprijin contra Rusiei.
Toți boierii se retrag în Moldova și refuză jurământul de credință Imperiului Austriac. Moldova oficială n-a recunoscut acest act contrar normelor de drept, fără a mai vorbi de ilegitimitatea lui națională. Ea nu avea însă nicio posibilitate să i se opună.
Este prima dezmembrare a Moldovei; Bucovina va rămâne timp de 143 de ani sub stăpânire austriacă.
Survine o epocă plină de frământări și de războaie pentru întreaga Europă. Războaiele napoleoniene afectează și Principatele Române.
Când ia sfârșit războiul româno-ruso-turc din 1877-78, prin care România și-a câștigat independența, în urma presiunilor rusești deosebite, generate de umilirea ocazionată de salvarea in extremis a aramtelor rusești de la un dezastru de către armata română, Rusia cere reincorporarea celor trei județe basarabene.
Este important să revelăm influența decisivă a problemei Basarabiei asupra întregei politici externe a României până la primul război mondial. Neîncrederea față de Rusia duce România să adere la Tripla Alianță mai întâi și să semneze un tratat defensiv cu Germania și Austro-Ungaria contra unui eventual atac rusesc. Neîncrederea în Rusia obligă mai târziu România să ceară, ca o condiție sine qua non a tratatului semnat mai târziu cu Rusia, în numele Antantei, în Iunie 1916, garanția colectivă a tuturor aliaților. Guvernul român considera imprescriptibile drepturile sale asupra unor părți ale vechei Moldove.
Începând însă din primăvara lui 1917, Rusia intră în anarhie. În Octombrie izbucnește revoluția bolșevică.
După 1920, România caută să obțină garanția noilor sale frontire, în special a celei basarabene. Regimul bolșevic nu renunțase, de bună voie, la această parte a Moldovei, cu toate luările de poziție oficiale ale lui Lenin care preconiza, în acea perioadă, autodeterminarea populațiilor din fostul imperiu țarist.
La 3 Iunie 1934, cu ocazia recunoașterii oficiale a Uniunii Sovietice de către guvernul român, prin schimbul de scrisori dintre Titulescu și Litvinov se garanta reciproc respectul suveranității celor două tratate.
Ascensiunea lui Hitler la putere, politica expansionistă pe care o promova, încurajarea în țările estului european a unor mișcări favorabile național-socialismului și presiunea exercitată asupra acestor state și în special asupra României, după ce Austria fusese fagocitată și Cehoslovacia dezmembrată, fac în timp inoperante alianțele contractate cu Franța și Anglia. Sistemul de securitate european instituti după pacea de la Versailles se dezagregă.
După ocuparea de către germani a Poloniei, Danemarcei, Olandei, Belgiei, Luxemburgului și Norvegiei, la 22 Iunie 1940 este rândul Franței să capituleze. Anglia, retrasă în sanctuarul ei insular, se pregătea să înfrunte singură o eventuală debarcare germană.
Iată deci baza pe care s-a operat ciopârțirea teritoriului românesc.
Din arhivele secrete germane reiese că Hitler ar fi grăbit declanșarea planul de invadare a Uniunii Sovietice din cauza îngrijorării pe care i-o provocase încorporarea Bucovinei de Nord.
Desfășurarea ulterioară a războiului este cunoscută.
La 3 Aprilie 1944, în timp ce Barbu Știrbey negocia cu Aliații, la Cairo, condițiile ieșirii României din război, Molotov afirma: „Guvernul sovietic declară că nu urmărește anexarea vreunei părți a teritoriului românesc sau modificarea, în vreun mod, a structurii sociale existente în România”.
După 29 de ani, în Iunie 1975, Actul final de la Helsinki reconfirmă frontierele europene rezultate după cel de-al doilea război mondial. El prevede însă și unele posibilități de rectificare a acestor frontiere2.
2