ROMÂNIA BREAKING NEWS

,,SOMNUL NAŢIUNII” SAU ,,SOMNUL RAŢIUNII” NAŞTE – ÎN CONTINUARE – MONŞTRII ?! ÎNCERCĂRILE DE A ,,SLABI” LEGEA ANTI-CORUPŢIE DIN ROMÂNIA: IMPLICAŢII PENTRU POLITICA INTERNĂ ŞI EUROPEANĂ.

,,SOMNUL NAŢIUNII” SAU ,,SOMNUL RAŢIUNII” NAŞTE – ÎN CONTINUARE – MONŞTRII ?! ÎNCERCĂRILE DE A ,,SLABI” LEGEA ANTI-CORUPŢIE DIN ROMÂNIA: IMPLICAŢII PENTRU POLITICA INTERNĂ ŞI EUROPEANĂ.

,,Pe 29 ianuarie, cel de-al treilea cabinet al coaliției de guvernământ a Partidului Social Democrat din România (PSD) și Alianța Liberalilor și Democraților (ALDE) a fost ,,instalat”. Primul ministru Viorică Dăncila intenționează să pericliteze aplicarea legilor anti-corupție din țară. Aceste schimbări au fost criticate de către S.U.A. și Uniunea Europeană ca ,,o încercare de subminare a statului de drept în România”. Acest lucru ar putea determina susținătorii UE în ideea de a condiţiona plățile din fondurile structurale în funcţie de respectarea statului de drept.

Prioritatea coaliției este de a modifica legile, astfel încât anumiți politicieni implicați în scandaluri de corupție să nu fie pedepsiți. La începutul lui 2017, încercările de a slăbi legile anticorupție și de a declara o amnistie printr-un decret guvernamental de urgență au provocat proteste publice masive, rezistența președintelui Klaus Iohannis (descins din PNL) și criticile Comisiei Europene (CE), a unor țări ale UE și ale administrației SUA.

Sub această presiune, guvernul şi-a retras decretele.

Coaliția a decis, apoi, să modifice legile în mod regulat și părea dispusă să-i liniștească pe protestatari și pe partenerii străini.

Liviu Dragnea, președintele PSD și președintele Camerei Deputaților, are o influenţă puternică asupra tuturor acțiunilor guvernului. În doar un an, coaliția PSD-ALDE, a forțat de două ori schimbarea prim-miniştrilor – de atunci -, când au încercat să devină ,,independenţi”: Sorin Grindeanu în iunie 2017 și Mihai Tudose în ianuarie 2018.

Liviu Dragnea, este probabil conştient că nu poate deveni prim-ministru, având o sentinţă cu suspendare pentru falsificarea referendumului din 2012, când era  președinte al Consiliului Județean Teleorman. Acum, celălalt proces al său pentru abuz de putere se apropie de final și, dacă este condamnat, pedeapsa lui anterioară ar putea fi restabilită.

Premierul Viorica Dăncilă a fost deputat al PSD în Parlamentul European, din 2009. Ea susține modificările legilor anticorupție, dar, este legată politic de Dragnea. Împreună cu el, ca și cu mulți dintre ,,asociații” săi, provine din structurile de partid din Teleorman, judeţul natal.

În cadrul guvernului, au mai fost schimbaţi 13 miniștri, noile numiri fiind o ,,recompensă pentru loialitate”, acordate unor activiști regionali ai PSD, din anturajul lui Dragnea. Acest lucru ar trebui să ,,motiveze” structurile partidului să fie mai active, faţă de protestele anti-PSD, care durează din decembrie 2017, şi, care, tind să se intensifice.

Au fost şi alte încercări de modificare a legilor, iar scopul principal al coaliției este de a subordona guvernului sistemul judiciar, în special procuratura. Acesta este motivul pentru care, în decembrie, au votat amendamentele privind statutul judecătorilor și procurorilor, organizarea instituțiilor judiciare și a Consiliului Suprem de Justiție. Modificările vor să excludă președintele României din procedura de numire a procurorului general și a șefilor procuraturilor specializate: Direcția de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism (DIICOT) și Direcția Națională Anticorupție (DNA). Aceasta vizează, în special, pe șeful DNA, Laura Codruța Kövesi, care este recunoscută în UE pentru tenacitatea urmăririi penale a politicienilor implicați în scandaluri de corupție. Între timp, DNA-ul este acuzat de coaliția de la putere, de politizare a investigațiilor și de falsificare a unor dovezi, astfel, ei dorind ca d-na Kövesi să demisioneze. Opoziția și președintele Johannis au încercat să extindă procedurile legislative, dar nu i-au putut bloca.

La solicitarea PNL, Curtea Constituțională a recunoscut ca neconstituționale unele prevederi ale legilor, inclusiv permisiunea judecătorilor și procurorilor de a conduce companii sau de a exercita funcții politice, clasificarea unor materiale de investigație ca informații publice și o definiție imprecisă a greșelii unui judecător. Curtea Constituţională a trimis hârtiile înapoi, în parlament, pentru amendamente.

Președintele României nu are un drept de veto absolut. El poate cere, doar, parlamentului să reîncadreze legile și apoi să ceară Curții să le evalueze constituționalitatea.

Într-o comisie parlamentară, coaliția a lucrat la modificarea codului penal și a codului de procedură penală. Acestea ar limita răspunderea pentru abuzul de putere, inclusiv a infracţiunilor de corupție, deoarece majoritatea au îndeplinit această calificare juridică. Forma finală a amendamentului nu este, încă, cunoscută, dar propunerile completate de PSD includ un minim de 200.000 de euro pentru daune justificative, pentru urmărirea penală, restrângerea statutului limitărilor în aceste cazuri la trei ani și notificarea poliției sau a procurorului în termen de șase luni de la presupusa infracțiune și că orice condamnat la închisoare pentru mai puțin de trei ani, bolnav grav sau cu vârsta de cel puțin 60 de ani, să fie ținut sub arest la domiciliu.

Coaliția a prezentat schimbările legilor ca o luptă împotriva unui presupus „stat paralel„.

Potrivit politicienilor, serviciile secrete ale țării rămân ,,dincolo de controlul democratic”, iar scandalurile de corupție, inclusiv ale politicienilor coaliției, sunt doar ,,nişte provocări” ale Serviciului Român de Informații (SRI) și DNA-ului, despre care se (mai) susține că ar fi susținătorii lui Iohannis. De aceea, premierul Dăncilă a anunțat că nu va apela la SRI pentru aprobarea verificării contrainformative a noilor miniștri. În plus, împreună cu Dragnea și Călin Popescu Tăriceanu – președintele Senatului și liderul ALDE -, a renunţat la protecția personală din partea Serviciului de Protecție și Pază (SPP).

Ei şi-au justificat gestul prin acuzația nedovedită a lui Dragnea, despre SPP, c-ar fi
implicat într-un ,,complot” – obsesia maladivă a liderilor coaliţiei -, pentru al scoate din postul său de preşedinte al PSD, etc.. Aceste acțiuni ale coaliției pot indica faptul că se pregătește o modificare a proiectului de lege privind securitatea națională pentru a transfera ,,puterea” președintelui Johannis guvernului și parlamentului, precum şi desemnarea șefilor serviciilor secrete, pentru a le putea controla activitățile. Astfel, s-ar neutraliza serviciile în investigațiile DNA și DIICOT, împotriva corupţiei şi a politicienilor corupţi, din coaliţia aflată la putere.

În pofida reacțiilor SUA și UE, schimbările legislative sunt justificate de către coaliție ca fiind ,, o punere în aplicare a normelor europene privind prezumția de nevinovăție și executarea sentințelor”. Pentru încălcarea acestor norme, România a fost pedepsită în mod repetat de către Curtea Europeană a Drepturilor Omului. Între timp, instituțiile UE, unele state membre – precum și SUA -, continuă să recunoscă aceste schimbări drept ,,o ameninţare la adresa statului de drept şi a luptei împotriva corupţiei”.

Acest lucru este confirmat de apelul Departamentului de Stat din SUA adresat în octombrie 2017 Parlamentului României ,,de a nu introduce aceste modificări controversate”.

Drept răspuns, Liviu Dragnea și Popescu-Tăriceanu au acuzat SUA de ,,lipsa de încredere într-un stat aliat”, mai ales, …..după ce că …. ,,am cumpărat un sistem american Patriot pentru 4 miliarde de dolari”.!……

În decembrie 2017, ambasadorii Belgiei, Danemarcei, Finlandei, Franței, Germaniei, Olandei și Suediei – într-o declarație comună -, au solicitat României să prezinte modificările Comisiei de la Veneția, pentru revizuire. În plus, în ianuarie 2018, președintele CE, Jean-Claude Juncker, și vicepreședintele Comisiei Europene, Frans Timmermans, au emis o scrisoare care avertizează că ,,baza unei Românii puternice în UE trebuie să fie independența necontestată a sistemului judiciar și capacitatea de a lupta împotriva corupției”.

Ca răspuns – şi de data asta – liderii coaliţiei au acuzat CE că nu este ,,familiariza” cu situația din România și, de asemeni, i-au acuzat pe membrii delegației CE la București, că s-au lăsat induşi în eroare, printr-o ,,presupusă dezinformare”.

Pe de altă parte, președintele Klaus Iohannis susține necesitatea implicării instituțiilor UE în blocarea modificărilor aduse legislației române. El avertizează, totodată, guvernul că:  ,,modificările ar putea conduce la lansarea procedurii UE – privind articolul 7 din Tratatul UE -, împotriva României pentru încălcarea normelor UE, de către un stat membru”. În plus, după întâlnirea lui Klaus Iohannis – de la Bruxelles -, din 31 ianuarie, cu Jean Claude Juncker, el a avertizat că ,,aceste schimbări reduc perspectivele aderării României la spațiul Schengen și riscă închiderea Mecanismului de Cooperare şi Verificare (MCV)”, care se aștepta să se întâmple înainte la sfârșitul anului 2019.

Concluzii. Modificările propuse în legislația română sunt în mod clar destinate să paralizeze instituțiile care luptă împotriva corupției și vor permite politicienilor implicați în asemenea situaţii să evite responsabilitatea penală. Deși, aceste acțiuni sunt criticate de SUA, CE și unele state membre ale UE, presiunea asupra coaliției este prea slabă pentru ca aceasta să renunțe la intențiile sale, mai ales dacă Dragnea – care controlează guvernul -, insistă şi este hotărâtă să le realizeze. Totuși, intensificarea protestelor publice după modificările preconizate ale legii penale, combinată cu sugestiile partenerilor străini, ar putea determina coaliția să retragă cele mai periculoase schimbări ale regulii de drept în țară.

Pentru a ,,presa” în continuare România, CE va aplica proceduri legale standard și alte instrumente, cum ar fi ,,perspectiva de a nu închide MCV” și de ,,a nu permite aderarea la Schengen”. În plus, procesul legislativ românesc este în desfășurare, iar modificările aduse legilor anticorupţie, precum se vede, sunt posibile, aşadar, cest lucru nu exclude lansarea articolului 7 împotriva României.

Cu toate acestea, modificările aduse legislației anticorupție a României ar putea fi un argument suplimentar pentru propunerea Comisiei Europene – prezentată în februarie 2018 – de ,,condiţionare” a fondurilor europene în funcţie de respectarea statului de drept, de către statele membre vizate. României, alăturându-se Poloniei și Ungariei în conflictele cu instituțiile UE (!?) ar putea determina probabilitatea menținerii acestei propuneri pe agenda UE. Deși, pentru moment, propunerea a fost sprijinită în mod deschis numai de Olanda, acțiuni de genul celor din România oferă un argument în plus țărilor care doresc să ia în considerare aceste probleme, în timpul negocierilor, pentru următorul cadru financiar multi-anual.”

Traducere şi adaptare: Mihai COPEŢCHI – KOPECKY, 12 martie 2018

Sursa:  www.pism.pl. – PISM – The Polish Institute of International Affairs – No. 40 (1111), autor J. Pieńkowski, “Romanians Protest Changes in Anti-Corruption Law, 7 March 2018 © PISM

ADDENDA:

Evenimentele desfăşurate în ultimele zile – ulterior apariţiei acestui articol online în media europeană de specialitate-, în sânul ,,marii familii psd-iste” – această ,,familie Simpson” a politicii româneşti -, impun şi ne obligă de a face completările şi comentariile de rigoare.

Analiza jurnalistului polonez Jakub Pieńkowski, are ,,darul” de a ne trezi la realitate – cea  cotidiană, dură şi aparent neverosimilă -, şi de a ne face să înţelegem că în afara României se ştie foarte bine despre tot ceea ce se-ntâmplă aici, că nu-i vorba de ,,dezinformări” sau ,,gesturi inamicale” la adresa unui ,,regim modern”, care, … nu mai este compatibil nici măcar cu cea mai obscură şi primitivă autocraţie – din vreo republică bananieră -, rătăcită prin secolul XXI.

Apoi şi asocierea problemelor României cu Ungaria şi Polonia, în aşa zisul conflict de interese cu instituţiile UE, e cam ca ,,nuca-n perete”!…… Aşa cum ,,vara nu-i ca iarna”, sau invers, aşa şi România NU va fi – sau NU va ajunge -, în veci, ca Ungaria şi Polonia, cu toate ,,problemele” lor cu UE. N-are cum, n-are cu ce şi – ce-i mai important -, n-are cu cine! …..

Dacă, până şi Bulgaria ne ia peste picior, vis a vis, de nivelul prestaţiei guvernărilor PSD  şi ,,calitatea” guvernanţilor, e cazul – şi ar trebui -, să ne luăm ….de gânduri, ori ….tălpăşiţa!

Recenta ,,strânsură” naţională – din 10 martie -, numită pretenţios ,,congres extraordinar” – ediţia ,,exclusivistă” -, ar provoca crize colective de invidie/isterie la Phenian, ba chiar, am putea risca un conflict diplomatic cu Coreea de Nord, pentru furt de identitate ideologică, şi – ferească domnul -, vreo două rachete-n cap, în locul americanilor!. Dar, se pare că, până şi ,,tânărul şi neliniştitul” autocrat nord-coreean a dat dovadă de mai mult discernământ în privinţa reflectării mediatice a propriei imagini sau în relaţia cu restul lumii şi proprii sclavi.

Congresul ,,familiei Simpson” – căci este vorba, indubitabil, despre cea mai mare familie politică – eterogenă, ca structură psiho-morală – din România post-ceauşistă şi europeană -, ne reaminteşte de o comedioară nostimă lansată pe marile ecrane cinematografice, inexistente – din 2008, şi regizată de Horaţiu Mălăele -, intitulată ,,Nunta mută”, un film despre ,,cât de absurdă poate fi istoria şi cum destine individuale pot fi distruse de cecitatea colectivă, despre cum cea mai plină de viaţă comedie poate degenera în tragedie”, ……

Pentru acurateţea mesajului, am extras şi redat ,,esenţa”, din sinopsis-ul filmului.

Ideea ,,nunţii mute”, pentru a dovedi că nu-i (de) glumă, se bazează pe o întâmplare adevarată, petrecută într-un sat românesc, prin martie 1953, când s-a anunţat moartea lui Stalin şi s-a declară doliu internaţional timp de şapte zile. Punctul central al dramei comice e o ,,nuntă”, care n-a mai putut fi anulată, ce s-a derulat pe ,,şest”, dar, s-a terminat tragic. Astfel că, nunta a trebuit să fie ,,căptuşită” – izolată fonic -, ca să nu se producă ,,prea mult zgomot”. În momentul apogeului, când ,,nunta mută” devine o ,,nuntă gălăgioasă„, adică, o petrecere în toata regula, povestea se termină prost, pentru (unii) nuntaşi. La ,,nunta extraordinară”, din martie 2018, izolarea fonică s-a efectuat prin excluderi camaradereşti şi ziduri antifonate de jandarmi, plus amenzi pentru ,,ofense aduse partidului” şi ,,lezmajestate”, pentru a închide gura surzilor.

În film, apăreau şi nişte tancuri sovietice – pentru impresie artistică -, în timp ce congresul a fost ,,dublat” de dube negre, câini de luptă şi recuzita ,,democratică” din dotare.

Ca să nu mai lungim vorba, acest ,,congres extraordinar”, a avut toate ingredientele unei reţete de succes, căci – pentru a câta oară -, constatăm pe pielea noastră, că: ,,viaţa bate filmul”.

Momentul şi evenimentul este aproape – dacă nu, chiar -, identic cu tema filmului în vorbă, căci, deşi, nu-i anul 1953 ci 2018, constatăm, din nefericire, că …..nu s-a schimbat nimic!

Avem un regim de ocupaţie ideologică – de sorginte bolşevică -, deşi Stalin e mort.

,,El lider maximo” – Liviu Dragnea, se vrea sanctificat pe vecie, încă-n viaţă fiind!

Deşi n-a fost o nuntă clasică, ci un pretextat ,,congres extraordinar”, de fapt, a fost o ,,peţire” cu public – căci ,,liderul” şi-a ,,lansat” noua viitoare ,,primă doamnă” -, cu vreo 4000 de martori, unde – tot, sub pretextul congresului -, s-a mimat mâncatul, băutul şi veselia tâmpă, s-au tocmit ,,naşii” – fără număr, fără număr -, iar ginerică, foarte franc, i-a întrebat pe ,,nuntaşi”: …..,,sunteţi siguri că ştiţi ce vă aşteaptă de acum încolo!?”…(extras din discurs).

Extaz, delir, orgasme cosmice, aplauze, lozinci, …de se răsuceşte Ceauşescu-n mormânt!

Nu era vorba, evident, de ,,ingredientele” unei nunţi clasice – în sine -, cu aperitive, periniţă, ,,rachiul” roşu – fără nicio conotaţie maliţioasă/ironică la adresa culorii predominante, ideologic -, sarmale, tort, dansul cu jarteaua, etc., ci, ….despre, …..o poliţă, în alb.!

Adică, cum şi cine va plăti ,,aroganţele” masculului alfa  – Liviu ,,Pablito” Dragnea!

Toţi!….

Baroni locali, contese de judeţ, prinţişori municipali, ţaţe fudule şi codoşi băţoşi, amazoane vlăguite-n luptă, primari scorţoşi costumaţi ca cioclii, membri sau membrane, profitori mărunţi sau boieri asistaţi social, mass-media interzisă, chitarozi oficiali, idioţi utili, etc. ….

Toţi, …..gură cască ….toţi, la o ,,nuntă mută”!

Oricum, Europa a rămas mută – de ceva timp -, aşa cum reiese din articolul de mai sus.

În loc de ….Epilog:

…Că la nunta mea, / a căzut o stea, / c-am avut nuntaşi / ……/ şi stele făclii!”

  1. Las la aprecierea cititorilor, dar şi plăcerea ori imaginaţia, de a insera în versul lipsă – marcat prin puncte -, ce fel de ,,nuntaşi” merită a fi menţionaţi la ,,nunta mută” şi extraordinară!

Părerea dumneavoastră contează! Scrieți mai jos comentariul: