ROMÂNIA BREAKING NEWS

Transpunerea Directivelor UE privind Pachetul 4 Feroviar ar putea ajuta căile ferate din România să devină competitive

Transpunerea Directivelor UE privind Pachetul 4 Feroviar ar putea ajuta căile ferate din România să devină competitive

Transpunerea în legislaţia naţională a Directivelor Uniunii Europene privind Pachetul 4 Feroviar face ca obţinerea unei autorizaţii internaţionale pentru vehicule sau a unui certificat de siguranţă să fie mai fiabilă şi mai transparentă şi, prin urmare, poate reduce costurile şi riscurile de proiect pentru companiile feroviare, fapt care ar putea ajuta căile ferate să dobândească un avantaj competitiv şi să le facă mai accesibile pentru utilizatorii lor, precizează Agenţia Uniunii Europene pentru Căile Ferate (ERA), la solicitarea AGERPRES.

Potrivit ERA, absenţa transpunerii în legislaţia naţională a Directivelor UE privind Pachetul 4 Feroviar nu duce la probleme imediate de interoperabilitate, întrucât autorităţile române pot să îşi exercite în mod direct noile lor atribuţii în procesul de emitere de autorizaţii pentru vehicule şi la eliberarea certificatelor de siguranţă. Pentru zonele internaţionale de operare, solicitantul trebuie să contacteze ERA, se arată în răspuns.

Data de 16 iunie a acestui an a reprezentat momentul în care aproximativ o treime dintre statele membre ale Uniunii Europene au trecut la aplicarea prevederilor Pachetului 4 Feroviar, urmând ca restul ţărilor membre să facă acest pas la aceeaşi dată a anului viitor. ERA a precizat că Pachetul 4 Feroviar, act legislativ european în domeniul feroviar, a fost împărţit într-un „pilon piaţă” (pentru deschiderea pieţei feroviare) şi un „pilon tehnic” (referitor la securitatea şi interoperabilitatea zonei feroviare europene).

„În viziunea legiuitorului european, căile ferate europene ar trebui să fie sigure, conectate şi accesibile. Procedurile armonizate şi standardele ridicate de siguranţă ar trebui să permită căilor ferate, care sunt în prezent cel mai sustenabil mod de transport internaţional, să devină mai atractive pentru pasageri şi marfă. De aceea, Parlamentul European a adoptat mai multe noi acte legislative, denumite ‘Pilonul Tehnic’ al Pachetului 4 Feroviar. Legislaţia cu privire la Pachetul 4 Feroviar conferă Agenţiei Uniunii Europene pentru Căile Ferate un rol important în asigurarea implementării legislaţiei europene armonizate în domeniul feroviar. În data de 16 iunie 2019, ERA a fost mandatată să autorizeze vehiculele care operează peste frontiere în Uniunea Europeană, să emită certificate unice de siguranţă care sunt valabile în mai multe state membre europene şi să asigure un sistem european de management al traficului feroviar (ERTMS) interoperabil. Bulgaria, Finlanda, Grecia, Italia, Olanda, România şi Slovenia au adoptat noul regim în luna iunie 2019. Elveţia (ţară care nu este un stat membru UE, dar care are mai multe acorduri bilaterale cu UE şi o reţea centrală de căi ferate) a început să implementeze noul regim pe baza unui abordări de la caz la caz începând din luna iunie 2019. Transpunerea în legislaţia naţională şi implementarea noului sistem este un efort semnificativ. De aceea, alte state au decis să transpună noua legislaţie europeană în domeniul feroviar până în luna iunie 2020”, explică reprezentanţii ERA.

Legislaţia Uniunii Europene în domeniu introduce în special noi scheme pentru autorizarea vehiculelor şi un sistem unic de certificare a siguranţei. În funcţie de deciziile adoptate de statele membre în 2018, aceste scheme sunt aplicabile de la o ţară la alta fie începând din 16 iunie 2019, fie din 16 iunie 2020. România a decis să aplice noua legislaţie începând din 16 iunie 2019, însă nu a reuşit să transpună Directivele UE privind Pachetul 4 Feroviar în legislaţia naţională. Articolul integral pe agerpres.ro

 

Părerea dumneavoastră contează! Scrieți mai jos comentariul: