Un vis supersonic!
Un vis al nou revenitei „pe piata” industrii aeronautice romanesti care deja isi trecuse la activ subsonicele militare I.A.R.93 si I.A.R.99 si fabrica pasagerul mediu-curier Rombac 1-11 !
Romania intrase in clubul exclusivist al fabricantilor de avioane reactive peste capul multora, cu greutati incredibile venite nu doar de la economia nepregatita pentru asa ceva cat mai ales din afara tarii.
Si nu se potolea !
Deja visa la un supersonic de lupta romanesc, un proiect propriu, avansat tehnic, o ambitie nemasurata !
Acest proiect a devenit cu anii un mit, o enigma, din el ramanand doar …niste machete care mi s-a dovedit ca sunt „doar asemanatoare dar nicidecum” adevaratul I.A.R.95 !
Zilele acestea am vazut copiile -desecretizate-ale unor documente care,in mare nu au nici o legatura cu proiectul in discutie-95.Ei bine,intre acestea … o mentiune care mi-a deschis mintea si a inchis cercul cautarilor mele de ani de zile pentru elucidarea unui mister devenit mit:cum trebiua sa fie acest avion si ce se prevedea pentru el !
Ani de zile am gresit cautand raspunsuri unde nu trebuia si atunci, am inceput sa pun intrebari celor cu adevarat implicati in acest proiect, oameni care mai mult sau mai putin au lucrat acum o viata pentru el si asa am aflat ceea ce de mult ma interesa.Greu a fost sa obtin de la persoane diferite aceleasi raspunsuri,persoane care ele insele au fost foarte greu de gasit.
Si cand au inceput sa se lege si sa aflu aceleasi povesti-inexistente in media care bate campii intr-o veselie ,am realizat ca sunt pe drumul cel bun!
HAI SA VEDETI !
In primul rand imi rezerv dreptul de a considera aceasta expunere a fi ideea mea, rezultatul cautarilor mele si nu o consider adevarul absolut, asa ca , daca vreodata se va dovedi contrariul, nu dati cu parul ! In al doilea rand mentionez ca o parte dintre concluzii le-am tras ca urmari logice ale unor fapte sau discutii diverse pe baze tehnice dar si economico-politice.
Proiectul supersonicului dorit multirol in acei ani a pornit de la doua variante: bimotor si monomotor. De ce?
Pai in primul rand datorita faptului ca se dorea sa se gaseasca cea mai buna varianta constructiva dar si tactica si fiecare dintre variante avea avantajele si dezavantalele sale, inclusiv economice si tehnic constructive.
In al doilea rand…pentru faptul ca …inca nu exista fizic un motor in afara de invechitul Viper sub licenta care se folosise deja la celelalte doua avioane.
Si aici apar niste probleme care in diverse variante au aparut cam peste tot -sunt stiute,in sensul ca Romania a facut mult timp lobby URSS pentru a primi licenta de fabricatie a MIG21 sau macar a motoarelor acestuia, dar sovieticii au refuzat constant aceste cereri sub diverse motive – stiau ei ce stiau – si cand a mai zburat si IAR93 efectiv ni s-au taiat sperantele (licenta Viper Rolls-Royce fiind venita pe filiera Iugoslava prin relizarea in comun a „Vulturului 93”) iar vesticii avand interdictie de furnizare licente de tehnica militara moderna catre comunisti nu speram la ceva mai puternic si mai modern,de aceea…
Ei bine,aici incep raspunsurile!
MIT:
– pasagerul Rombac 1-11 s-a construit pentru a se accesa licenta de motoare Spey ce urmau sa fie folosite la I.A.R.95 …
REALITATE:
– nicigand!Licenta BAC 1-11 s-a achizitionat cu alt scop militar, acuma confirmat de mai multe persoane, dar vom discuta alta data,mai ales ca motoarele Spey chiar daca la varianta romanesca aveau o tractiune excelenta pentru monomotor (55,8Kn fata de o medie de 38/40 la MIG 21 fara postcombustie0) …erau agabaritice!
MIT:
-„sustragerea” unor planuri de la vreun fabricant vestic
REALITATE:
-nici macar nu s-a pus problema intrucat planurile nu rezolva tehnologiile de fabricatie ale componetelor, motoarele moderne diferind enorm fata de outdatatul Viper pe care-l construiam si nu-si permitea nimeni sa mai piarda multi ani in cercetari aiuristice.
2 |
MIT:
-folosirea motoarelor Viper la bimotor, cu postcombustie –
REALITATE:
-initial s-a pus problema dar din proiect s-a realizat faptul ca ar fi o risipire de resurse absurda,intrucat ar fi rezultat un avion care ar fi multiplicat problemele avute de acest motor si nu era fezabil.
Acestea fiind spuse, hai sa ne amintim ca Romania avea deja in exploatare un avion de lupta -MIG23 care facea probleme si avea si intentia de a tine pasul cu armatele lumii.
Ei bine, in documentele prezentate se vede clar modul cum s-a facut achizitia de …MIG29.
Planul de achizitie este pentru 14 bucati in total si…Sovieticii au oferit UN MOTOR de rezerva.Iar ai nostri au supralicitat cerand in aceeasi valoare inca unul !
Pentru ce?
Pai hai sa citam:
„Se vor solicita doua motoare de avion MIG 29,de rezerva, in loc de unul cat s-a oferit pentru industrie, in scopul realizarii variantei dezvoltate a avionului de lupta romanesc”
3 |
(doc.3)
Ce ati inteles din asta?
Hai sa va spun eu ce trebuie sa intelegeti dupa mintea mea, dar cititi si ce scrie mai departe in document, ca sa fim in ton:
1- supersonicul era in faza de a i se „potrivi motoarele” – si asta este confirmat de catre cei care au lucrat la el si mi-au spus ca „era gata ”
2-dupa cum ati vazut mai departe in doc 3, se intentiona a se obtine si documentatia pentru fabricatia motorului, dar si vinderea avionului in alte tari -vedeti punctul 2 din doc 3 (bine, nu se specifica special acest lucru, dar asa s-a intamplat si cu TAB77, sa nu uitam)
3-ca la ORICE achizitie guvernamentala externa, se recomanda NEGOCIEREA !-chestie care in ziua de azi …este dar nu exista.Ca paranteza, sovieticii erau disperati de negocierile continue la care-i supunea guvernul roman, enervandu-se de multe ori.
Deci?
1-supersonicul romanesc trecuse inclusiv de faza sufleriei si era gata de constructie
2-in orice situatie-si daca nu venea al doilea motor, primul si singurul motor avea ca destinatie prototipul acestui avion !
4 |
Inca o confirmare :
-se facusera teste si pe componente reduse la scara!
Acuma bomba emisiunii!
De-a lungul anilor in care am tot aflat multe si destule cu privire la acest avion, majoritatea celor cu care am vorbit mi-au spus clar si hotarat ca ACEST AVION A ZBURAT !!!
Cum?
Am confirmarea ca planurile sale impreuna cu piese de hidraulica si chiar machete au fost impachetate si …trimise in alta tara.
Si de acolo a venit verdictul ca zboara si corespunde intrutotul!
De ce cred asta?
Pai daca nu am avut cu ce sa-l motorizam pana la urma iar orientarea noastra politica ulterioara s-a schimbat…s-a profitat de relatiile noastre foarte bune politice si economice cu altii!
Acuma…o parte spun China – si mi-au indicat un avion chinezesc care seamana ca doua picaturi de apa cu macheta reala-spun ei- macheta care NU MAI EXISTA LA INCST – altii indica..IRANUL.
Eu inclin din mai multe motive catre China.
5 |
Concluzii?
1 – proiectul ales a fost de bimotor-si este foarte plauzibil !
2 – motorul ales a fost de MIG29- (in medie 50Kn si 81,3 cu postcombustie) care se potriveste ca o manusa la ceea ce s-a proiectat-probabil ca daca nu dadeau sovieticii licenta, cel mai sigur s-ar fi lucrat linistit cu China care deja copia motoare si tehnica sovietica, avand si licente si care era dizidenta ca si noi in relatiile cu marele frate de la rasarit (nu uitati ca de aceea am lucrat si cu Iugoslavia la IAR93 Vultur).
3 – prototipul a zburat!
Si hai sa va zic bomba de bomba…
Cu toate informatiile ca din media si net ca acest proiect a fost sistat de catre Ceausescu prin 88…eu vorbesc aici-daca nu ati realizat-despre terminarea si finalizarea sa in …anii 90 . Si ceva !
Vizualizati documentele si mai trageti si voi concluzii !
Clar este ca varianta bimotor a fost viabila si realizata oarecum astfel.
Întregul material și documentația, integral pe suntemromania.blogspot.ro
România Breaking News – RBN Press / romaniabreakingnews.ro