ROMÂNIA BREAKING NEWS

SEMNAL DE ALARMĂ! (RAPORT OFICIAL) Federația Rusă domină spațiul informațional al Republicii Moldova! Autorul raportului, David Satter a fost expulzat de autoritățile de la Kremlin !

Spațiul informațional al Republicii Moldova este încă dominat de mass-media din Rusia, se arată în raportul ”Ultima suflare a Imperiului: Încercările Rusiei de a controla mass-media în fostele republici sovietici” realizat de către Centrul pentru Asistență Media Internațională (CIMA). Raportul arată că în aceeași situație se află toate țările mici care au făcut parte din fosta Uniune Sovietică.

Autorul studiului, David Satter, scrie că Republica Moldova deține patru frecvențe de stat, iar pe trei din acestea sunt difuzate canale TV. Două din cele trei retransmit conținut străin – una din Rusia și cealaltă din România.

Totodată, autorul mai atrage atenția asupra unui fapt contradictoriu în ceea ce privește utilizarea limbii. ”Deși limba oficială a Republicii Moldova este limba română, rusa predomină în multe sfere ale vieții de zi cu zi și în timpul liber – de exemplu în cinematografe, cluburi de noapte și centre comerciale, ceea ce oferă televiziunilor ruse un avantaj mare”, se arată în raport.

În același timp, moldovenii au o încredere mare în mass-media din Rusia, arată un studiu din 2008 care menționează că 68% din populație crede că este bine informată de canalele rusești. Centrul Internațional Estonian pentru Studii de Apărare, citat de Satter, precizează: ”Kremlinul nu trebuie să facă nimic special pentru a influența moldovenii, pentru că ei deja sunt consumatori loiali ai mass-mediei rusești și ai oricărui mesaj propagandistic conținut de acestea”.

David Satter precizează că instituția de stat Teleradio-Moldova (TRM) este una din cele mai puțin populare în rândul cetățenilor, ceea ce permite posturilor străine să manevreze mai ușor spațiul audiovizual în Moldova.

Autorul conchide că Rusia, prin mass-media rusești, urmărește promovarea intereselor sale politice și economice pentru a convinge fostele republici sovietice să adere la Uniunea Vamală Eurasiatică și pentru a crea o opoziție față de politicile SUA și NATO.

Raportul a fost făcut public în 8 ianuarie 2014 și se axează pe situația mass-mediei în fostele republici sovietice. Centrul pentru Asistență Media Internațională desfășoară activități de cercetare urmărind îmbunătățirea profesionalismului și a condițiilor de lucru pentru jurnaliști din întreagă lume.

Autorul studiului despre influența Rusiei asupra mass-mediei în Moldova, expulzat de autoritățile de la Kremlin

 

Autorul raportului - David Satter foto: www.theguardian.com

Autorul raportului – David Satter foto: www.theguardian.com

Americanul David Satter, autorul studiului ”Ultima suflare a Imperiului: Încercările Rusiei de a controla mass-media în fostele republici sovietici” lansat în 8 ianuarie, în care este discutată și influența mass-mediei rusești asupra Moldovei, a fost expulzat din Rusia în preajma sărbătorilor de iarnă. Satter, care locuia în Moscova și a scris o serie de cărți și studii legate de Rusia, este primul jurnalist american expulzat din această țară din perioada Războiului Rece. Ultimul astfel de incident a avut loc în 1982, când șeful biroului Newsweekdin Moscova, Andrei Nagorski, a primit și el ordin de expulzare.

Potrivit BBC News, David Satter a încercat să își reînoiască viza de ședere în Rusia în timp ce se afla în Ucraina, prin ambasada de acolo. Diplomații l-au anunțat însă că autoritățile de la Moscova îl consideră ”indezirabil”.

The Guardian adaugă că Satter se mutase în Rusia de la începutul toamnei și că, luna trecută, aflându-se la Kiev, a fost abordat de un diplomat rus care i-a citit o declarație oficială în care se spunea: ”Organele competente au decis că prezența dumneavoastră pe teritoriul Federației Ruse este indezirabilă. Nu mai aveți voie să intrați în Rusia”. Organele competente sunt, potrivit cotidianului britanic, Serviciul Federal de Securitate (FSB), instituția de spionaj și contra-inteligență a lui Vladimir Putin.

Pe de altă parte, autoritățile ruse susțin că americanul a încălcat anumite prevederi ale regimului de vize și că expulzarea lui nu a fost una politică. În noiembrie, o instanță din Moscova l-a amendat cu 165 de dolari pentru că a continuat să stea în Rusia după expirarea vizei și i-a ordonat să părăsească țara. Satter susține însă că acestea sunt ”chichițe birocratice” și că a fost asigurat dinainte că viza nu-i va fi prelungită, motiv pentru care a mers în Ucraina și a încercat să rezolve problema de acolo.

Această mișcare a Rusiei va tensiona și mai mult relațiile cu Statele Unite înaintea Jocurilor Olimpice de Iarnă de la Soci, susține presa străină. De asemenea, expulzarea lui Satter pare să contrazică afirmațiile lui Vladimir Putin conform cărora va face o serie de compromisuri înainte de Jocuri, inclusiv prin eliberarea unor oponenți politici din închisoare și asigurarea siguranței atleților homosexuali în contextul în care Rusia interzice homosexualitatea.

David Satter a fost corespondent al publicației Financial Times în Moscova, iar în prezent este consultat al Radio Europa Liberă. El a scris și trei cărți despre Rusia și Uniunea Sovietică, fiind un critic activ al regimului de la Kremlin. Articolele și comentariile sale au fost publicate de Forbes.com, CNN, Bloomberg, National Review, The National Interest și The Weekly Standard.

Cel mai recent studiu al său pentru Centrul de Asistență Media Internațională (CIMA), despre încercările Rusiei de a controla mass-media în fostele republici sovietice, arată în capitolul despre Moldova: ”Kremlinul nu trebuie să facă nimic special pentru a influența moldovenii, pentru că ei deja sunt consumatori loiali ai mass-mediei rusești și ai oricărui mesaj propagandistic conținut de acestea”.

Surse: Timpul.md, media-azi.mdThe Guardian , BBC News via R.B.N.Press