ROMÂNIA BREAKING NEWS

Mai rău decât pe vremea odiosului Stalin! 50 euro amendă în Transnistria pentru simpla utilizare a alfabetului latin

Mai rău decât pe vremea odiosului Stalin! 50 euro amendă în Transnistria pentru simpla utilizare a alfabetului latin

Simpla utilizare a alfabetului latin pentru așa-numita ‘limbă moldovenească’ (limba română cu caractere chirilice) poate fi pedepsită cu o amendă de peste 50 euro în Transnistria, unde dreptul la educație întâmpină numeroase restricții atunci când este vorba de grafia latină, se menționează într-un raport Promo-LEX (o organizație neguvernamentală de la Chișinău), care mai arată că în prima jumătate a acestui an nu au avut loc îmbunătățiri privind situația drepturilor omului în stânga Nistrului, relatează luni publicația Independent.md.

În regiunea transnistreană activează opt școli cu predare în grafie latină: liceul ‘Alexandru cel Bun’ din Tighina/ Bender; liceul ‘Ștefan cel Mare’ din Grigoriopol; liceul ‘Lucian Blaga’ din Tiraspol; liceul ‘Evrica’ din Râbnița; liceul ‘Mihai Eminescu’ din Dubăsari; gimnaziile din localitățile Corjova și Roghi, precum și gimnaziul internat pentru copiii orfani din Tighina/ Bender.

În 33 de instituții din regiunea transnistreană, elevii vorbitori de română învață din manuale după curricula Federației Ruse numai că traduse în ‘limba moldovenească’, adică în limba română cu caractere chirilice, scria recent publicația Ziarul de Gardă din Chișinău.

Potrivit raportului PROMO – Lex,  evoluția respectării dreptului la educație în Transnistria, trebuie delimitat procesul educațional în școlile aflate sub controlul administrației de facto de la Tiraspol și procesul educațional în instituțiile de învățământ aflate sub jurisdicția autorităților constituționale ale RM.

Astfel, funcționarea școlilor din regiunea transnistreană aflate sub controlul administrației de la Tiraspol este realizată în baza unui program școlar depășit, în una din cele trei limbi oficiale (limba rusă, limba moldovenească, limba ucraineană).41 Potrivit informațiilor de pe site-ul oficial al ministerului educației RMN, la sfârșitul anului 2016, funcționau 159 instituții de învățământ (115 în limba rusă (72,3%), 26 în limba moldovenească (16,4%), 14 în limba rusă și moldovenească (8,8%), 3 limba ucraineană (1,9%) și 1 în limba rusă și ucraineană (0,6%).42.

Problemele cu care se confruntă elevii acestor școli se rezumă în esență la recunoașterea și respectiv echivalarea actelor de studii. Această procedură de recunoaștere și echivalare a actelor de studii ține de fapt de competența autorităților constituționale, care de regulă nu crează obstacole tinerilor cu astfel de acte. În ceea ce privește asigurarea procesului educațional în temeiul curriculei aprobate de către organele constituționale, acesta este realizat în cele 8 școli cu predare în grafia latină 43.

38 Interviul cu ”ministrul afacerilor Interne al RMN” https://www.kp.md/daily/26750.7/3779279/
39 https://www.rise.md/articol/hotii-de-oameni/ ”Hoții de oameni”
40 ”Legea” privind procedura de executare/ http://www.vspmr.org/legislation/laws/zakonodateljnie-aktipridnestrovskoy-moldavskoy-respubliki-v-sfere-sudoustroystva-i-protsessualjnogo-prava/zakon-pridnestrovskoymoldavskoy-respubliki-ob-ispolniteljnom-proizvodstve.html
41 Articolul 12 din Constituția rmn, http://www.vspmr.org/legislation/constitution/
42 Anexa 1. http://minpros.info/index.php?option=com_content&task=view&id=95
43 Liceul „Alexandru cel Bun”, Tighina; Liceul „Ştefan cel Mare”, Grigoriopol; Liceul „Lucian Blaga”, Tiraspol; Liceul
„Evrica”, Rîbniţa; Liceul „Mihai Eminescu”, Dubăsari; Gimnaziul Corjova, Dubăsari; Gimnaziul Roghi, Dubăsari;

Gimnaziul Internat pentru copii orfani, Tighina. amplasate în localitățile din stânga Nistrului, care reprezintă o preocupare a autorităților constituționale și nu doar. Potrivit legislației locale,44 forma scrisă a limbii române se realizează în exclusivitate în baza alfabetul chirilic, în timp ce utilizarea alfabetului latin este interzisă și
poate atrage după sine răspundere contravențională 45

După pronunțarea în 2012 a Hotărârii CtEDO în cauza Catan ș.a. vs Moldova și Rusia, situația școlilor rămâne practic neschimbată. Provocările zilnice ale copiilor care își urmează studiile în aceste instituții de învățământ sunt: reținerea la posturi a produselor pentru școli; dublarea sumei pentru serviciile comunale a profesorilor pentru faptul că activează în aceste instituții; ridicarea nemotivată a plăților pentr  chiria spațiilor instituțiilor de învățământ; interzicerea intonării imnului și arborării drapelului de stat pe clădirile școlilor; interzicerea trecerii manualelor în regiune, defăimare.

La 2 iunie 2017 a avut loc ședința ordinară a grupurilor de lucru pentru educație, în cadrul formatului de negocieri „5+2”. Participanții au discutat un spectru larg de probleme cu care se confruntă cele 8 școli moldovenești din regiunea transnistreană care studiază în grafie latină, inclusiv, despre asigurarea, la prima etapă, a Liceului teoretic „Evrica” din Râbniţa cu sediu, problema apostilării actelor de studii emise în regiunea transnistreană, condițiile de încheiere a contractelor de arendă şi tarifele la serviciile comunale.

De asemenea, au fost abordate și alte probleme, cum ar fi participarea profesorilor de la instituțiile de învățământ din regiune la cursurile de formare a cadrelor pedagogice în conformitate cu Programul Intel Teach Essentials, despre odihna de vară a copiilor de pe ambele maluri ale Nistrului, precum şi despre condițiile de admitere a absolvenților din regiune la instituțiile de învățământ superior din RM şi de peste hotare.46

Cert este faptul că odată cu restituirea sediilor ar fi soluționată și problema tarifelor duble și exagerate pe care le impune administrația de facto. Cel mai relevant exemplu este majorarea unilaterală și nejustificată a chiriei cu 8,2% (de la 33 000$ la 36 500$) în comparație cu anul 2016, pentru clădirea în care activează Liceul ,,Evrica” din or. Râbnița. Toate aceste probleme au un caracter permanent și timp de peste 20 ani au contribuit la scăderea semnificată a numărului de elevi din aceste școli,47 fapt care, potrivit constatărilor Curții Europene pentru Drepturile Omului este prea puternică pentru a fi explicată numai prin factorii demografici 48.

44 Art. 6 din Legea cu privire la funcționarea limbilor rmnhttp://www.vspmr.org/legislation/laws/zakonodateljnieakti-pridnestrovskoy-moldavskoy-respubliki-v-sfere-konstitutsionnogo-stroya-osnov-pravoporyadka-a-takjedeyateljnosti-organov-gosudarstvennoy-vlasti-i-upravleniya/zakon-pridnestrovskoy-moldavskoy-respubliki-oyazikah-v-pridnestrovskoy-moldavskoy-respublike.html
45 Articolul 5.28 din Codul contavențiilor administrative rmn,
http://www.vspmr.org/legislation/laws/zakonodateljnie-akti-v-sfere-ugolovnogo-tamojennogo-administrativnogoprava/kodeks-pridnestrovskoy-moldavskoy-respubliki-ob-administrativnih-pravonarusheniyah.html
46 https://www.facebook.com/Biroul-politici-de-reintegrare-1399244030299700/
47 https://promolex.md/8993-infografic-dreptul-la-educatie-pentru-elevii-scolilor-cu-predare-in-grafia-latina-dinregiunea-transnistreana/?lang=ro
48 pct. 142 din Hotărârea Catan și alții c. Moldovei și Rusiei, http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-114082

Vedeți pe larg raportul complet al PROMO-LEX

Redacția Chișinău – romaniabreakingnws.ro

Leave A Reply