ROMÂNIA BREAKING NEWS

Klaus Iohannis: Parcurgem o perioadă de veritabilă schimbare de viziune la nivelul politicilor de apărare şi al ajustărilor de ordin strategic. Încercăm să răspundem noilor provocări

Klaus Iohannis: Parcurgem o perioadă de veritabilă schimbare de viziune la nivelul politicilor de apărare şi al ajustărilor de ordin strategic. Încercăm să răspundem noilor provocări

Preşedintele Klaus Iohannis a afirmat miercuri, într-un discurs ţinut cu prilejul simpozionului „Europe: Building Trust”, că „Parcurgem o perioadă de veritabilă schimbare de viziune la nivelul politicilor de apărare şi al ajustărilor de ordin strategic, la nivel statal. Încercăm, în acest fel, să răspundem noilor provocări cu care ne confruntăm, şi mă refer la riscuri şi ameninţări care uneori se suprapun, alteori se intersectează, astfel încât putem oricând asista la situaţii noi, complexe.”

Şeful statului a mai spus, în discursul său, că „mesajul nostru constant va rămâne acela că Forţele pentru Operaţii Speciale ale Armatei României, prin procesul rapid de transformare pe care îl parcurg, vor fi pregătite pentru acţiune, capabile să desfăşoare întregul spectru de misiuni, oriunde şi oricând va fi nevoie, în serviciul intereselor naţionale şi al apărării colective, prin cooperare cu partenerii, în cadrul NATO.”

Discursul preşedintelui Klaus Iohannis la simpozionul „Europe: Building Trust” (sursă: Administraţia Prezidenţială):

Domnule ministru al Apărării Naţionale,
Domnule preşedinte al Global Special Operations Foundation,
Domnule şef al Statului Major General,
Domnule general Everard,
Domnilor generali, ofiţeri, oficiali guvernamentali, reprezentanţi ai mediului academic, ai organizaţiilor guvernamentale şi mass-media,

Dragi invitaţi,

Încep prin a vă mărturisi că am acceptat cu plăcere şi, în egală măsură, cu mult interes invitaţia de a vorbi astăzi în faţa dumneavoastră.

Întâlnirea cu militarii români şi aliaţi aflaţi pe teritoriul României este, mereu, nu doar o bucurie, ci şi un foarte bun prilej de a purta discuţii cât mai aplicate despre teme legate de postura de apărare colectivă şi descurajare, ca urmare a degradării vizibile a ceea ce cu toţii numim Flancul Estic aliat.

Am convingerea că evenimente precum cel la care suntem astăzi prezenţi au un rol foarte important în construirea şi întărirea încrederii, aşa cum, inspirat, v-aţi şi ales motto-ul acestei conferinţe – Building Trust.
Vorbim, până la urmă, de un domeniu de nişă al forţelor armate, tradiţional bazat pe discreţie în atitudine, în comportament şi în misiunile desfăşurate.

Date fiind complexele transformări de paradigmă ale conceptelor de apărare şi securitate naţională, de apărare colectivă, asistentă internaţională şi parteneriate, ideea de consolidare a încrederii, atât între dumneavoastră, ca militari, prin solidaritate, cât şi între dumneavoastră, în calitate de corp militar de elită, şi societate este fundamentală.

Doamnelor şi domnilor,

Parcurgem o perioadă de veritabilă schimbare de viziune la nivelul politicilor de apărare şi al ajustărilor de ordin strategic, la nivel statal. Încercăm, în acest fel, să răspundem noilor provocări cu care ne confruntăm, şi mă refer la riscuri şi ameninţări care uneori se suprapun, alteori se intersectează, astfel încât putem oricând asista la situaţii noi, complexe.

Incertitudinea şi impredictibilitatea sunt deja termeni uzuali atunci când evaluăm actualul mediu de securitate, fie că vorbim de situaţia regională, în cazul României, fie că vorbim de situaţia internaţională.

În această situaţie, principala schimbare de optică la nivel strategic trebuie să vizeze asigurarea unei balansări şi relaţionări credibile între componentele de prevenire şi anticipare, pe de o parte, şi componentele de reacţie şi combatere, pe de altă parte. Este o abordare pe care am insistat şi în cadrul Strategiei Naţionale de Apărare a Ţării 2015-2019.

O perioadă de timp am investit mai mult în componentă de combatere a riscurilor, dar am acordat mai puţină atenţie dezvoltării unei strategii preventive, bazate pe cunoaştere adecvată, pe capacitate de anticipare şi pe creşterea rezilienţei la nivel societal, în special prin educaţie.

Ulterior, am început să ne dezvoltăm o mai bună capacitate de prevenţie şi anticipare, în special la nivelul combaterii ameninţărilor asimetrice, neglijând faptul că descurajarea are la bază, alături de credibilitate, constituirea unui mix de capabilităţi adecvate la nivel convenţional.

Tocmai de aceea, cred că acum este momentul de a asigura o mai precisă balansare între prevenţie şi combatere, între relevanţa informaţiilor şi precizia capacităţilor de reacţie.

Doamnelor şi domnilor,

Ar fi multe de spus şi de dezbătut referitor la cele mai potrivite metode pentru a încerca să asigurăm o stare de echilibru între componentă de prevenire şi mecanismele de combatere a riscurilor şi ameninţărilor. O condiţie necesară este, evident, aceea de a asigura o creştere semnificativă la nivelul alocării resurselor bugetare.

Acesta a şi fost motivul pentru care, încă din prima lună a mandatului de Preşedinte al României, am convenit, în comun cu liderii tuturor partidelor politice, Acordul pentru creşterea alocării de resurse bugetare pentru sectorul de apărare la 2% din Produsul Intern Brut, pentru o perioadă de cel puţin zece ani.

Opţiunea pentru o alocare constantă a resurselor pentru apărare vizează asigurarea unei predictibilităţi necesare pentru cei care se ocupă cu planificarea strategică, multianuala.

Cred că este foarte important ca, dincolo de incertitudinea inerentă a contextului de securitate, să garantăm, la nivel politic, un minim de predictibilitate celor care planifică şi care trebuie să gândească în perspectivă.

Aş vrea să subliniez, totodată, faptul că rezultantele procesului de planificare de ordin strategic trebuie să aibă finalitate, de la asigurarea unei flexibilităţi sporite în domeniul achiziţiilor, până la dezvoltarea de capabilităţi credibile, adaptate noilor provocări de tip convenţional, asimetric sau hibrid.

Acesta este şi argumentul pentru care, începând cu Strategia Naţională de Apărare a Ţării, continuând cu noile legi privind planificarea apărării şi organizarea Ministerului Apărării Naţionale, am fixat cadrul politic şi legal pentru dezvoltarea şi consolidarea unor astfel de capabilităţi. Este vorba de constituirea a două noi Comandamente, al Forţelor pentru Operaţii Speciale, respectiv al Apărării Cibernetice.

În cazul Forţelor pentru Operaţii Speciale, am aprobat recent un plan robust şi ambiţios de dezvoltare a acestora pentru următorii zece ani şi care vizează toate elementele specifice: integrarea instituţională în nouă structură de forţe a Armatei, comanda şi controlul, planificarea resurselor, echiparea, instruirea şi cooperarea la nivel regional.

Toate aceste eforturi de transformare şi adaptare vizează, strategic vorbind, lărgirea spectrului de opţiuni şi instrumente în scopul consolidării profilului României ca pol de stabilitate în regiune, generator de credibilitate intre aliaţi şi, atunci când este cazul, participant activ la misiunile care vizează asigurarea securităţii regionale şi internaţionale sau salvarea de vieţi omeneşti.

Doresc să evidenţiez şi importantă decisivă a încrederii în ceea ce priveşte cooperarea şi asistentă internaţională.

Mă refer aici inclusiv la procesul de dezvoltare şi consolidare a Forţelor pentru Operaţii Speciale din Armata României, un proces complex pe care l-aş situa la intersecţia dintre lecţiile învăţate din participarea de 15 ani în medii dificile din teatrele de operaţii, cum este Afganistan, experienţa dobândită prin cooperarea strânsă cu partenerii strategici, în special cu Statele Unite, precum şi consultările şi elaborarea cerinţelor de la nivelul NATO.

Doamnelor şi domnilor,

După cum bine ştiţi, atunci când vorbim de Forţele pentru Operaţii Speciale, factorul esenţial este cel uman, respectiv calitatea acestuia.

Eforturile şi sacrificiile de care aceşti oameni au dat dovadă de-a lungul ultimilor ani, în regiuni mai mult sau mai puţin apropiate de frontierele României, nu vor fi uitate niciodată.

Totodată, ele constituie baza de la care este obligatoriu să continue procesul de consolidare a acestei capabilităţi, pe care, alături de altele, aş numi-o ᅡa viitoruluiᅡ. Indiferent de dinamică dezvoltărilor tehnologice, componentă umană va rămâne cea care va face diferenţa, prin flexibilitate, agilitate şi subtilitate.

Nu aş dori să închei înainte de a-mi exprima speranţa şi a fixa ca obiectiv de viitor angajamentul ca Forţele pentru Operaţii Speciale să contribuie la procesul de a spori în continuare stabilitatea la nivel regional, în special prin dezvoltarea unui profil specific în regiunea Europei Centrale şi de Est, bazat pe cele mai înalte standarde de calificare şi cooperare cu aliaţii.

În acest context, mesajul nostru constant va rămâne acela că Forţele pentru Operaţii Speciale ale Armatei României, prin procesul rapid de transformare pe care îl parcurg, vor fi pregătite pentru acţiune, capabile să desfăşoare întregul spectru de misiuni, oriunde şi oricând va fi nevoie, în serviciul intereselor naţionale şi al apărării colective, prin cooperare cu partenerii, în cadrul NATO.

Vă mulţumesc şi vă doresc mult succes!”

Leave A Reply