Parlamentarul ucrainean de etnie română Grigore Timiș a comentat situația legată noua Lege a Educației din Ucraina, adoptată, marți, de Rada Supremă de la Kiev, susținând că, deși inițiativa legislativă este foarte importantă și menită să conducă la o reformă reală a învățământului, articolul referitor la componenta lingvistică a fost modificat în grabă, umbrind tot conținutul pozitiv al Legii Educației potrivit tocpress.info citat de romaniabreakingnews.ro
“Este regretabil faptul că nu am găsit colegi care să gândească la fel în ceea ce privește susținerea drepturilor constituționale ale minorităților naționale din Ucraina de a beneficia de educație în limba maternă. Acest drept este strict reglementat prin lege, la Articolul 53 din Constituția Ucrainei, iar noi, de asemenea, trebuie să respectăm dreptul internațional (Carta europeană a limbilor minoritare, Convenția-cadru privind protecția minorităților naționale). Sunt convins că marea familie de 46 de milioane de ucraineni va manifesta susținere față de cei 400.000 de cetățeni ai Ucrainei care sunt etnici români-moldoveni în ceea ce privește dreptul lor legal de a beneficia de educație în limba lor maternă. Sper că președintele Ucrainei va retrimite legea în Parlament spre reexaminare” – se arată în mesajul lui Grigore Timiș, postat pe o rețea de socializare.
Deși noua lege a educației din Ucraina presupune, într-adevăr, limitarea utilizării limbilor minorităților naționale, potrivit unei declarații anterioare a ministrului ucrainean el educației, Lilia Grinevici, limba ucraineană va fi introdusă treptat în școlile minorităților etnice.
“Inițial, în clasa a V-a, după care va fi extins numărul de materii predate în limba de stat, urmând ca în clasa a XI-lea elevul să învețe toate materiile în limba ucraineană și doar câteva – limba, literatura – în limba minorității din care face parte” – a explicat ministrul, citat de Rador.
Potrivit Liliei Grinevici, “limba de bază, potrivit legislației din Ucraina, este ucraineana, iar limba minorităților se utilizează numai în condițiile necesare îndeplinirii sarcinilor profesionale într-un mediu minoritar”.
“De exemplu, în cazul în care un medic ajunge într-o minoritate maghiară, acesta trebuie să cunoască limba maghiară pentru a comunica cu pacientul său” – a explicat oficialul ucrainean, adăugând că noua lege a educației este rezultatul unei ample dezbateri cu implicarea experților și a tuturor părților interesate.
“A trebuit să găsim o formulă care să fie în consens cu situația actuală, astfel încât să putem continua promovarea limbii ucrainene, dar să nu înlăturăm dreptul limbilor minoritare, care sunt garantate de Constituție” – a menționat anterior ministrul ucrainean al educației.
“Astăzi, cea mai gravă problemă în școlile minoritare este următoarea: minoritățile etnice studiază toate disciplinele în limba minorităților naționale și au doar câteva ore de limba ucraineană. Drept rezultat, avem situația în care în școlile maghiare, de exemplu, copiii își încheie studiile fără să cunoască limba ucraineană. Ar trebui să fie invers: majoritatea materiilor să fie predate în limba ucraineană. Stabilim acest lucru ca fiind o normă. Politica noastră este de a extinde utilizarea limbii ucrainene” – a explicat ministrul Grinevici.
“Minoritățile naționale ne-au cerut să subliniem că li se garantează dreptul de a-și învăța limba. Aceasta este o regulă prevăzută în Constituție, iar noi am pecizat acest lucru” – a mai declarat Lilia Grinevici, în urmă cu câteva luni.