Dragoș și Adrian Pavăl, doi matematicieni plecați dintr-o familie modestă din Suceava, au pornit în 1992 cu un butic în Bacău și au ajuns să domine piața magazinelor de bricolaj din România
Frații Pavăl (foto: Capital.ro)Da, frații Dragoș și Adrian Pavăl, proveniți dintr-o familie modestă, cu opt copii, le-au dat o lecție de business marilor companii occidentale venite să împartă și să stăpânească piața din România.
UN INFORMATICIAN LA ÎNTREPRINDEREA DE STAT
„M-a surprins, pentru că pe atunci nu prea se știa ce e aia. La interviu, directorul mi-a arătat niște cutii în care erau două calculatoare ambalate și m-a întrebat dacă știu ce să fac cu ele. Aproape un an am lucrat zi și noapte și am făcut un soft de contabilitate, în care se introduceau salariile și toată gestiunea. Lucrând la această întreprindere am văzut ce înseamnă comerțul. Aveam acces la toate cifrele, am văzut cum e cu adaosul comercial, cum se face profit, cât de mare este penuria de produse. Marfa intra și ieșea din depozite într-un ritm amețitor”, își amintește Dragoș Pavăl.
SOACRA MARGARETA ȘI BRANDUL DEDEMAN
„Am înființat o firmă și am închiriat un spațiu de 16 metri pătrați, pe care l-am amenajat noi. Am angajat o vânzătoare, am improvizat niște tejghele din lemn și din sticlă și am început să vindem. Câștigam într-o lună zece salarii pe care le luam la întreprinderea de stat ca informatician. Mergeam în București, era un centru comercial numit «Massa», și căram de acolo cu Dacia socrilor mei diverse produse. Gumă de mestecat, unghiere, tot felul de mărunțișuri. Era o mare penurie de produse și, fiind vorba de niște mărunțișuri care, pe atunci, erau foarte căutate. Și încă din prima lună de activitate am fost informatizați. Am cumpărat un calculator și țineam gestiunea pe el. Așa am învățat ce înseamnă să administrezi o afacere și cât de important e fiecare detaliu”.
„Îmi pregătisem niște denumiri, dar erau deja luate. Cei de la registru mi-au spus să mă gândesc repede la ceva, să-mi pun numele, orice. Nu prea îmi plăcea treaba asta cu numele, dar stând acolo, la coadă, am încercat să compun ceva. Eu – Dragoș, soția – Denise, fratele meu – Adrian. De-de-an. Nu suna bine. M-am gândit la soacră-mea, Margareta, și am mai pus și un M. Așa a ieșit Dedeman. O vreme mi s-a părut un nume nepotrivit, umblam cu facturile mâzgălite pentru că producătorii cu care lucram îl stâlceau în toate felurile. Mă și gândeam, «domnule, n-am fost în stare să aleg și eu un nume ca lumea». Peste ani, mi-am dat seama că e un nume potrivit pentru profilul nostru. Sună bine, nemțește, așa…”.
Lupta cu sistemul: „Ați licitat prea pătimaș“
„Cu toate avertismentele pe care le-am primit, noi totuși ne-am înscris. Inconștiența tinereții! Am câștigat licitația și cu toate astea nu ne-au declarat câștigători. Motivația oficială a fost că «am licitat prea pătimaș», scrisă negru pe alb. Am mers cu ea la ziare, s-au făcut articole în care s-a publicat hârtia cu această motivație ridicolă și, într-un final, ne-au chemat și ne-au întrebat dacă mai suntem dispuși să plătim cât am licitat. Am spus că da, vom plăti, și au fost nevoiți să ne dea acel spațiu. Au urmat controale peste controale, dar nu ne-au putut face nimic. Eram curați ca lacrima”. „Pentru noi, criza a fost un mare noroc“
„Toți oamenii de afaceri români care au luat-o de la zero au început în acea perioadă și au beneficiat de moment. Și noi la fel. Nu putem spune că dacă ne-am fi născut astăzi am fi dezvoltat aceeași afacere. Ne-am născut la timp și am avut și noroc de foarte multe ori”.
ETERNA ÎNTREBARE: „CARE E URMĂTORUL PAS?“
„Al patrulea magazin de mobilă nu mai mergea și noi voiam să ne extindem. Atunci am început să vindem și materiale pentru amenajări, instalații, diverse lucruri. A început să se contureze profilul de astăzi. Se căutau foarte mult aceste produse, cererea era mult mai mare decât oferta. Am ajuns la trei magazine de mobilă și cinci de decorațiuni. Am hotărât să mergem și în afara orașului și am luat legătura cu cei de la Romtelecom să vedem dacă puteam face o rețea internă prin care să vedem stocurile și să avem un control. Am fost primii care am lucrat online, am ținut ca totul să fie organizat ca la carte. Am început să construim: la Roman, la Comănești, la Iași. Am ajuns la vreo 20 de magazine mici în care vindeam mobilă și materiale pentru amenajări”.
„Care e următorul pas?”.
„Am mers în Italia și Austria, să văd cum vând ei materiale pentru amenajări. Intram în magazine, mă uitam, puneam întrebări. Am văzut marile lor magazine de bricolaj și m-am gândit că atunci când vor veni peste noi, ne vor elimina. Am zis că trebuie să facem ceva ca să ținem pasul”.
CREDIT DE 1,5 MILIOANE DE EURO FĂRĂ GARANȚIE
„Cu acești bani am făcut la Suceava un magazin care avea 3.500 de metri pătrați, un monstru față de ceea ce aveam până atunci. Era o hală mare, exact cum sunt acum marile magazine de bricolaj. E funcțional și astăzi, numai că l-am extins de două ori și are 10.000 de metri pătrați. A fost magazinul cu care am învățat cum se face, dar ne-a fost teribil de greu. Cele mai mari dificultăți erau cu furnizorii, care nu înțelegeau că trebuie să eticheteze produsele și să pună cod de bare. Cine punea pe vremea aceea cod de bare la produsele de amenajări? Și atunci am făcut o muncă titanică. Aveam imprimantele noastre, tipăream și etichetam noi”, își amintește Dragoș Pavăl.
„Luasem un nou credit ca să ne extindem, dar prețurile terenurilor erau aberante și atunci am mers special în Polonia, să văd ce se întâmplă la ei. E o țară aflată cu mult înaintea noastră și am constatat că prețurile erau la mai puțin de jumătate în comparație cu România. Și n-am mai cumpărat, mi-am dat seama că trebuie să se întâmple ceva. A venit criza, prețurile au scăzut și noi ne-am extins, speculând această perioadă în favoarea noastră. Pentru noi, criza a fost un mare noroc și ne-a ajutat să câștigăm lupta cu marile lanțuri ale străinilor”.
„Fiica mea cea mare are 19 ani și anul ăsta termină colegiul în Elveția, iar apoi vrea să-și continue studiile la Londra. Am un contract cu ea, prin care mi-a promis că după studii se întoarce acasă. E un contract scris, să știți. Sigur, e simbolic, îl putem rupe oricând, dar ea o să-și țină cuvântul”.
Când am luat credite peste credite, au fost și momente în care m-am gândit că putem pierde tot. Dar ne-am născut într-o familie săracă. Ce putea să ni se întâmple? Să ne întoarcem de unde am plecat. Dragoș Pavăl, acționar principal Dedeman
Noi nu am făcut niciodată afaceri cu statul. Am dat pe un magazin mai mult decât a plătit cineva pe Hotelul Moldova din Bacău, care avea 12 etaje. E treaba lor, pe noi nu ne-au interesat afacerile cu statul. Dragoș Pavăl, acționar principal Dedeman
Autor/sursă: Mihai Voinea / adevarul.ro prin romaniabreakingnews.ro
Sursa foto: dedeaman.ro
[…] Da, frații Dragoș și Adrian Pavăl, proveniți dintr-o familie modestă, cu opt copii, le-au dat o lecție de business marilor companii occidentale venite să împartă și să stăpânească piața din România. ROMÂNI SHARE REDACȚIA RBN PRESS , 27 MAI 2015 / 3866 0 […]