ROMÂNIA BREAKING NEWS

Deputatul Matei Dobrovie despre problema școlilor românești din Ucraina

SHARE
, / 336 0

Matei Dobrovie

Protejarea drepturilor românilor din comunităților istorice, prin menținerea identității lor culturale, lingvistice, etnice și religioase, a fost o prioritate de la începutul mandatului meu de vicepreședinte al Comisiei pentru comunitățile de români din afara granițelor țării.

În luna ianuarie am făcut o adresă către Ambasada României de la Kiev, prin care solicitam câteva informații cu privire la situația drepturilor culturale și lingvistice ale românilor care trăiesc pe teritoriul Ucrainei.

Solicitarea era motivată de informațiile apărute în presă cu privire la intențiile autoritățior ucrainene de a modifica prevederile legislative referitoare la studiul limbii și literaturii române de către minoritatea românească.

Ambasadorul României la Kiev, Cristian-Leon Țurcanu, mi-a răspuns la vremea respectivă: ”În ceea ce privește proiectul noii Legi a Învățământului, menționăm că acesta a fost adoptat, în primă lectură, la 6 octombrie 2016, de către Rada Supremă de la Kiev. Conform procedurii legislative ucrainene, după adoptarea textului în prima lectură, la acesta se pot formula amendamente, care sunt analizate de Comisia de specialitate din Rada Supremă (în cazul dat, Comisia pentru Învățământ și Știință). În pregătirea proiectului Legii Învățământului pentru a doua lectură, Comisia pentru Învățământ și Știință din Rada Supremă a înființat un Grup de Lucru, la care au fost invitați să participe la dezbateri publice persoanele interesate – inclusiv reprezentanți ai organizațiilor minorităților naționale. Suplimentar a fost înființat un Sub-grup de lucru care se va ocupa în mod exclusiv de amendamentele propuse la articolul 7 (cel referitor la limba de studiu).
Misiunea noastră monitorizează cu atenție evoluțiile din forul legislativ ucrainean precum și dezbaterile din spațiul public, menținând un dialog constant atât cu reprezentanții comunității românești, cât și cu membri ai Radei Supreme și cu reprezentanți ai ministerului de resort.
Doresc să vă informez că solicitarea dumneavoastră a fost transmisă Centralei MAE și Ministerului pentru Românii de Pretutindeni, la nivelul cărora se realizează o analiză aprofundată asupra acestui subiect deosebit de important pentru etnicii români și protejarea identității acestora, în vederea formulării unui răspuns privind aspectele de fond formulate în mesajul dumneavoastră”.

În prezent am cerut Ambasadei Ucrainei la București informații privind modificările legislative în domeniul educaţiei în limba maternă, prin care se prevede introducerea treptată a noului sistem educaţional şi înlocuirea limbii materne de predare cu cea ucraineană, în licee şi facultăţi.

Personal sunt un susținător al europenizării Ucrainei. România a fost și este unul dintre principalii susținători ai suveranității și integrității teritoriale a Ucrainei, în contextul agresiunii rusești. Cred că cele două țări au interese de securitate comune și că Ucraina poate învăța multe din experiența României de aderare la UE și poate beneficia de expertiza noastră în materie de justiție și anticorupție. Stabilitatea și reziliența țării vecine este fundamentală pentru noi. Din această perspectivă, resetarea relației bilaterale, prin vizite la nivel de președinte, este foarte importantă.

Totodată însă este o realitate că din peste 140 de şcoli românești care existau la căderea URSS în Ucraina, la ora actuală au rămas puţin peste 60, iar o desființare a învățământului în limba maternă ar însemna încălcarea criteriilor de la Copenhaga privind protecția minorităților, pe care Kievul trebuie să le respecte dacă vrea să adere la UE. În plus, potrivit Convenției – cadru pentru protecția minorităților naționale, statele se angajează să recunoască dreptul oricărei persoane aparținând unei minorități naționale de a învăța limba sa maternă.

Am sperat ca prin reforma administrativ-teritorială în sensul descentralizării, satele românești alăturate să se unească în comune organizate pe criterii etnice, iar astfel să aibă mai mulți elevi şi bani, să le fie mai ușor. Din păcate se pare că în loc să fie întărite, tot mai multe școli sunt închise.

Guvernul român trebuie să ia o atitudine fermă în cadrul următoarei reuniuni a Comisiei mixte ucraineano-române pentru minoritățile naționale, care urmează să aibă loc la Kiev. În acest cadru trebuie ridicată și problema necesității unificării programelor de învățământ pentru școlile de limbă română din regiunile Cernăuți, Transcarpatia și Odesa. Este de neacceptat ca statul ucrainean să mai facă diferențierea artificială între limba română și limba moldovenească.

Autor: Matei Dobrovie

 

Părerea ta contează

© Copyright 2012 - ROMÂNIA BREAKING NEWS - RBN Press