Romania va afla luna viitoare verdictul in privinta intrarii in Spatiul Schengen. Dincolo de “fumigenele” lansate de olandezi, ce acuza coruptia si problemele de la frontiera, adevarata miza pentru obtinerea vizei o constituie, potrivit unor experti, privatizarea CN Administratia Porturilor Maritime Constanta, o afacere evaluata, neoficial, la 1 miliard de euro.
Olandezii sunt singurii care se opun pentru aderarea Romaniei la Schengen. Inca de anul trecut s-a spus ca adevarata miza ar fi una economica, nu cea legata de coruptie si crima organizata. „Olanda santajeaza Romania cu intrarea in Schengen, pentru a obtine mai repede si in conditii foarte avantajoase managementul privat asupra Portului Constanta si, practic, controlul fluxului de marfuri pentru Europa si mentinerea Portului Constanta intr-o zona mediocra din punct de vedere al volumului marfurilor si al cifrei de afaceri”, declara senatorul PSD Marius Bota. Potrivit analistilor, acuzele isi au o logica economica. “Daca Romania intra in Spatiul Schengen, ar putea ameninta suprematia Portului Rotterdam, cea mai mare poarta de intrare a marfurilor extracomunitare in Europa”, explica expertul in transporturi Gabriel Marinescu. “Prin noile facilitati obtinute si prin sprijinul declarat al americanilor pentru acest proiect, Portul Constanta ar ameninta suprematia olandeza”, considera expertul, citat de DailyBusiness.ro Acesta ar fi si motivul pentru care olandezii s-au grabit sa semneze un protocol de colaborare intre Portul Rotterdam si Portul Constanta, iar firmele olandeze s-au aratat interesate sa preia portul romanesc. Prin acordul de colaborare, Romania se angajeaza, practic, sa predea managementul strategic asupra Portului Constanta in mana olandezilor, afirma senatorul Bota. Iar pana la preluarea totala a portului n-ar mai fi decat un pas. „Acest lucru, facut pe sest, este inadmisibil si ar fi trebuit discutat in CSAT”, mai spune Bota.Cum am dat Petrom austriecilor ca sa intram in UE si Autostrada Transilvania americanilor de la Bechtel ca sa intram in NATO, asa vom da Portul Constanta olandezilor pentru viza Schengen Dan Manoliu, expert in transporturi Bineinteles, ministrul Anca Boagiu respingea aceste acuzatii si declara ca este in interesul Romaniei sa colaboreze cu olandezii. La randul sau, ambasadorul Olandei la Bucuresti afirma ca “nu exista nicio legatura intre aderarea Romaniei la Schengen si orice posibila colaborare in ceea ce priveste portul Constanta. „Vrem sa subliniem ca dezvoltarea portului Constanta este mai presus de toate in interesul Romaniei, iar Olanda (Rotterdam) si-a oferit experienta internationala binecunoscuta. Este un semn clar ca Olanda si comunitatea de afaceri din Olanda apreciaza excelenta relatie bilaterala”, mai arata Ambasada intr-o declaratie pentru NewsIn. “Portul Constanta si sectorul logistic sunt printre principalele puncte de interes pentru companiile din Olanda care vor sa investeasca in Romania”, arata Bernard Wientjes, presedintele Confederatiei Patronale Olandeze, intr-un interviu acordat HotNewsAutoritatile se fac ca ploua in port Autoritatile de la Bucuresti evita sa vorbeasca oficial despre situatia Portului Constanta. Intr-un mod de-a dreptul suspect, intreaga poveste a fost trecuta sub tacere. „Pe surse” insa, aflam ca in aceasta perioada au loc negocieri intre cele doua parti, a caror finalitate o vom vedea in septembrie. “Daca vrem viza Schengen, va trebui sa facemcompromisuri olandezilor. Cred ca vom asista in curand la un ceremonial foarte interesant in care Guvernul Ponta ne va anunta, cu pompa, preluarea managementului Portului Constanta de catre olandezi”, spune economistul Cristian Dinulescu, pentru DaiyBusiness.ro “De privatizare se va vorbi, cel mai probabil, abia dupa alegerile generale”, mai spune acesta. Cert este ca Guvernul va avea de castigat. Vanzarea Portului Constanta va aduce bani la buget, indiferent daca acesta va fi concesionat, vandut prin licitatie directa sau pe bursa.Principala poarta catre Europa Centrala si de Est Intrebarea este insa daca Romania va castiga din aceasta afacere? Peter de Ruiter, liderul Departamentului de Consultanta Fiscala si Juridica din PwC Romania, afirma anterior ca Romania are potential de a deveni una dintre rutele comerciale majore in viitor, prin intermediul portului Constanta. „Romania are potential de a deveni, prin intermediul portului Constanta, principala poarta de intrare a bunurilor provenind din Estul Asiei si Orientul Mijlociu catre Europa Centrala si de Est, si astfel de a ajunge una dintre rutele comerciale majore din viitor”, a declarat expertul PWC. Are insa Romania capacitatea de a gestiona acest potential? Expertul in transporturi Dan Manoliu crede ca discutia este una politica. “Tehnic suntem capabili sa devenim, prin Portul Constanta, principala poarta a Orientului catre UE. Numai ca totul se joaca la nivel politic. Nu cred ca avem politicienii capabili sa reziste intereselor”, a mai spus Peter de Ruiter. In plus, noteaza expertul, este nevoie de investitii uriase pentru dezvoltarea facilitatilor portuare, iar Romania nu are acesti bani. “Sper sa se ajunga, pana la urma, la o concesiune, nu la vanzare. Altfel ne vom trezi ca nu mai avem nici port, dupa ce am vandut Petrom, retelele de electricitate si gaze etc”, a mai spus acesta.
Dacian Dumitrescu