ROMÂNIA BREAKING NEWS

AUTOTURISMUL MALAXA – mândria mai puțin știută a României postbelice, furată de sovietici !

AUTOTURISMUL MALAXA –  mândria mai puțin știută a României postbelice, furată de sovietici !

malaxaMalaxa a fost un automobil românesc construit în 1945 la Reșița în fabricile industriașului român Nicolae Malaxa, al cărui nume îl poartă. Proiectul autoturismului aparține unu grup de ingineri și tehnicieni de la uzinele A.S.A.M. și Malaxa din București și IAR din Brașov, conduși de ing. Petre Carp.
Mașina avea un motor cu 3 cilindri în stea, cu răcire forțată cu aer, capabil să dezvolte 30 CP. Soluția constructivă era “totul în spate”, motorul formând un tot cu diferențialul și cutia de viteze. Greutatea motorului era de 80 kg iar ansamblul cu diferențialul și cutia de viteze ajungea la 150 kg. Pentru a asigura răcirea motorului, între plafon și acoperiș era lăsat un spațiu pentru canalizarea aerului necesar. Aerul era captat din față, de deasupra parbrizului și era canalizat prin acoperișul cu pereți dubli, cu ajutorul unui ventilator, care îl absorbea, dirijând o parte peste cilindri, iar restul la carburator.


Malaxa oferea un nivel înalt de confort și putea transporta până la șase persoane. Caroseria avea o formă aerodinamică, foarte elegantă, cu portbagajul în partea din față, sub capotă, unde se afla și roata de rezervă. Prinderea caroseriei pe șasiu se făcea prin tampoane de cauciuc. Viteza maximă era de 120 km/h si un consum de benzină de 10 l/100 km. Caroseria era montata pe sasiu cu tampoane de cauciuc de 10 cm grosime, ceea ce-i dadea un comfort in mers neegalat de alti fabricanti. S-au produs cam 800 de automobile pe an, intre 1945 si 1947.

Sfarsitul subit al acestui automobil a avut loc la Sofia, in Bulgaria, in decembrie 1947, cand un fost comisar politic militar, secund, sub comanda primului politruk, Nichita Hrusciov (1894- 1971) pe frontul ucrainean, ambii sub comanda generalului Radion Malinovsky, (1898-1967) a primit misiunea sa formeze cadrele politice in Armata Bulgariei. Numele acestui general- maior, era Leonid Brejnev (1906-1982) fiind insotit de colonelul Vladimir Semiciastnii (1924-2001).

Generalul bulgar Stoico Blagoev (1921- 2000) i-a condus pe inaltii oaspeti sovietici cu un automobil Malaxa 1946. Generalul Brejnev a fos asa de impresionat de acel automobil incat a chemat Kremlinul la telefon si a cerut mutarea uzinei Malaxa din Resita, la Podgorye, in Urali. Asa a murit automobilul Malaxa.

Treburile lui Leonid Brejnev nu s-au terminat aici. In anul 1952, Stalin il numeste prim secretar de partid in Republica Socialista Sovietica Moldova, unde se ocupa intens de deportarea romanilor in Siberia. Avand un renume de o brutalitate feroce, niciodata direct, mereu prin subalternii sai, a inceput sa-si faca o colectie de automobile cu aprobarea tacita a lui Stalin.

La Chisinau, a transformat institutul de teologie intr-un garaj in care isi tinea cele 50-60 de automobile confiscate de peste tot. Subalternuii sai, Vladimir Semiciastnai (1924-2001) si Yuri Andropov (1914-1984) vor deveni, alternativ, sefii KGB-ului.

Obsesia lui Yuri Andropov (1914-1984) „macelarul Budapestei” cu dizidentii si cu cei „bolnavi psihic”, oameni ce aveau dubii despre comunism, a fost legendara, reconstruind gulagurile lui Stalin, unde trimitea mii de oameni la moarte. El e cel ce a „inventat” detentia politica in spitale psihiatrice.

Leonid Brejnev insista ca demnitarii straini, din vest, sa-i faca cadouri, pentru colectia lui de automobile. Asa se face ca in 1982, anul in care a murit, avea peste 1.000 de automobile clasice. Nu sunt sigur, dar probabil ca in colectia lui exista si un Malaxa de fabricatie romaneasca, din anul 1946.

Copiii lui au incercat sa le vanda, dar Mihail Gorbaciov le-a declarat ca facand parte din patrimoniul national, in 1988.

Asa a murit automobilul Malaxa.

Surse: ziare.com, ro, wikipedia.org, alte surse

Opiniile exprimate în aceast articol aparţin autorului şi nu reflectă neapărat poziţia portalului de presă romaniabreakingnews.ro, cu excepția celor publicate direct pe contul de autor al Redacţiei ROMÂNIA BREAKING NEWS. Responsabilitatea juridică a informațiilor publicate revine în întregime autorului. Persoanele juridice și fizice menționate în articol care consideră că prin cele publicate le-au fost lezate drepturile și imaginea publică în mod nejustificat, au posibilitatea de a se apăra prin solicitarea dreptului la replică la adresa de email: replica [at] romaniabreakingnews.ro Preluarea articolelor de pe romaniabreakingnews.ro se poate realizeaza în limita maximă a 500 de semne. În mod obligatoriu, trebuie citată sursa și autorul informației cu indicarea și linkul direct către sursă. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui acord încheiat cu Redacția ROMÂNIA BREAKING NEWS - RBN Press.

One Comment

  • Dar ce,parca avioanele romanesti nu tot ei le-au luat,iar in locul lor a trebuit sa fabricam tractoarele KD 35 si UTOS 26, 27? Dar fabricade cristale de la Putna,jud. Suceava,nu au demontat-o piesa cu piesa si au dus-o tot la ei in Rusia? Si cate si mai cate. Nemernici,fura teritorii care nu le apartin,fura de prin toata lumea,si distrug natiuni.

Părerea dumneavoastră contează! Scrieți mai jos comentariul: